Docência em informática básica para alunos da segunda fase do ensino fundamental

Authors

  • Felipe Ravelly Alves de Souza Universidade Federal de Campina Grande
  • Cecir Barbosa de Almeida Farias Universidade Federal de Campina Grande

Keywords:

Digital inclusion. Information and communication technology. Teaching. Children.

Abstract

With the technological breakthrough that we are suffering at the present time, it is necessary the training of man to use and share this new way of life, therefore, the inclusion of the practice of teaching in Basic Computer is extremely important to enable people to employ this knowledge in their days. This work arose from this need and aimed to promote the act of basic computer digital inclusion in elementary school. The course was divided into two modules: basic and advanced. The student body profile was mostly composed of children coming from the countryside who had little contact with the ICT (Information and Communication Technology). Thus, we see the relevance of the work, as it contributes to the dissemination of knowledge indispensable for the life of the public came from public school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Ravelly Alves de Souza, Universidade Federal de Campina Grande

Formado no Curso Técnico Integrado ao Ensino médio em Instalação e Manutenção de Equipamentos de Informática e Redes, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Graduando do curso de Engenharia de Biotecnologia e Bioprocessos, pela Universidade Federal de Campina Grande.

Cecir Barbosa de Almeida Farias, Universidade Federal de Campina Grande

É graduada em Ciência da Computação pela Universidade Federal da Paraíba, mestre em Informática pela Universidade Federal da Paraíba e doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Campina Grande. Atualmente é professora adjunto II e coordenadora de informática da Universidade Federal de Campina Grande - campus CDSA. Tem experiência na área de Ciência da Computação com ênfase nos seguintes temas: Engenharia de Software (área: Gestão de Projetos), Tecnologia na Educação, Modelagem Computacional, Bancos de Dados e Lógica aplicada à computação.

References

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

CARVALHO, A. A. Manual de ferramentas da Web 2.0 para professores. Lisboa: Ministério da Educação, 2008.

COSCARELLI, C.V.; NOVAIS, A. E. Letramento Digital. In: Revista Presença Pedagógica. Vol. 18. Belo Horizonte: Dimensão, 2012.

DOWBOR, Fátima Freire. Quem educa marca o corpo do outro. São Paulo: Cortez, 2007.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP. Papirus, 2003.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas, SP. Papirus, 2012.

OLIVEIRA, C. C. de; COSTA, J. W. da; MOREIRA, M. Ambientes Informatizados de aprendizagem: produção e avaliação de software educativo. Campinas: Papirus, 2001.

SANTOS, Fernanda Maria Almeida dos; TEIXEIRA, Elizabeth Reis. Práticas de letramento digital para crianças: fatores de diversidade e possibilidades pedagógicas na aquisição do português escrito. Anais do VII Congresso Internacional da Abralin. Curitiba, 2011.

TEIXEIRA, A. Canabarro, MARCON, Karina (org.). Inclusão digital: experiências, desafios e perspectivas. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009.

Published

2016-03-01

How to Cite

Souza, F. R. A. de, & Farias, C. B. de A. (2016). Docência em informática básica para alunos da segunda fase do ensino fundamental. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 3(4), 153–161. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/4093

Issue

Section

Relatos de experiência