MatLibras: um jogo para crianças surdas exercitarem as quatro operações básicas da matemática

Authors

  • Wesley Kelvyn Francisco Universidade Federal da Paraíba
  • Thereza Patrícia Padilha
  • Robson Soares Lima
  • Wilma Isôlda Brito

DOI:

https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.6789

Keywords:

Educational software. School inclusion. Brazilian Sign Language.

Abstract

Realizing that most deaf children are not in regular schools, there must be a responsibility to include them in the social environment and, consequently, educational. In the literature, there are some tools to stimulate the expression power and also their reasoning. This paper shows the MatLibras tool, developed to exercise the four basic operations of mathematics (sum, subtraction, division and multiplication), using Brazilian Sign Language also known as "Libras", in interactive and fun scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benitti, F. B. V.; Seara, E. F. R.; Schlindwein, L. M. (2005). Processo de Desenvolvimento de Software Educacional: proposta e experimentação. CINTED-UFRGS. Novas Tecnologias na Educação. V. 3 Nº 1, p. 1-10.

Bona, B. D. O. (2009) Análise de softwares educativos para o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências de Ensino em Ciências. V4(1), p. 35-55. Carazinho-RS.

Chou, Y. Gamification. Disponível em http://www.yukaichou.com/ gamificationexamples. Acesso: fevereiro/2017.

Oliveira, I. A. A. O processo de ensino e aprendizagem de matemática para estudantes surdos na perspectiva da educação inclusiva na rede pública do Distrito Federal. 2011. 57 f. Monografia de Especialização - Universidade Aberta do Brasil- UAB. Brasília, 2011.

Pansani, B. G. (2013) Software Educacional de matemática para crianças com necessidades especiais. Revista eletrônica, p.1-9, FATEC - Faculdade de Tecnologia de Garça.

Pimentel, I. F.; Sabino, E. B. (2014) Jogos adaptados utilizados como recurso pedagógico facilitador para o ensino de Libras em Castanhal-PA. Realize Eventos e Editora. Campina Grande.

Ribeiro, G. C. (2016) Ensino de matemática para estudantes com deficiência auditiva mediante o uso do software tuxmath. III CONEDU, Congresso Nacional de Educação, p. 1-8.

Rosa, R. S. (2008) A Inclusão Escolar de Alunos com Necessidades Educativas Especiais em Escola de Ensino Regular. Contemporânea - Psicanálise e Transdisciplinaridade, Porto Alegre, n.06, p. 214 - 221.

Silva, C. O. da. A utilização de softwares educacionais para o ensino e aprendizagem de alunos com surdez. 2011. 70 f. Monografia de Especialização - Universidade Aberta do Brasil. CUIABÁ – MT, 2011.

Silva, M. F. D.; Cortez, R. D. C. C.; Oliveira, V. B. D. (2013) Software Educativo como auxílio na aprendizagem da matemática: uma experiência utilizando as quatro operações com alunos do 4º Ano do Ensino Fundamental I. ECCOM, v. 4, n. 7. p. 79 – 104.

Published

2017-12-15

How to Cite

Francisco, W. K., Padilha, T. P., Lima, R. S., & Brito, W. I. (2017). MatLibras: um jogo para crianças surdas exercitarem as quatro operações básicas da matemática. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 5(7), 75–85. https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.6789

Issue

Section

Artigos