The challenges of significant learning in geometry: interfaces of the supervised stage in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.9296

Keywords:

Education. Geometry. Experience report.

Abstract

The development of skills and competences related to the aptitude for carrying out the pedagogical mediation process begins through the first contacts with the classroom. In this work we report the experiences lived during the period of Supervised Internship with students of elementary school II and high school, in the classes of Mathematics, in a school of the public state network, located in the city of Carangola, Minas Gerais. Geometry provides students with a type of thinking that allows them to assimilate and represent the world in an organized way, and for this reason it is extremely important. However, we verified through the observation of the classes that the way in which it was presented to the students, generated difficulties in understanding the contents. Therefore, and according to the analysis carried out in works by several authors such as Carvalho, Nascimento, Pavanello, among others, we believe that educational software is able to assist in the teaching and learning of this discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lúcia do Carmo Narciso, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui licenciatura em matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)- unidade Carangola. Cursa o mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

Adrielle Lourenço de Sá, Universidade Candido Mendes

Possui licenciatura em matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)- unidade Carangola

Sabrina Alves Boldrini Cabral, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Carangola (2001). Possui especialização em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras (2006). Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2017), área de concentração Ensino de Matemática. É professora de matemática na Educação Básica na rede publica de ensino do Estado de Minas Gerias e professora na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade de Carangola, onde atualmente leciona as disciplinas de Geometria Plana, Geometria Analítica e Orientação de Estágio no curso de Licenciatura em Matemática . Suas linhas de estudo e pesquisa são: Praticas investigativas em Educação Matemática, Provas e Demonstrações Geométricas e Construção do Pensamento Argumentativo Geométrico

Herman Fialho Fumiã, Universidade Federal de Viçosa

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Viçosa (2008), mestrado em Física Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2010) e doutorado (2015) pela mesma instituição. Possui Licenciatura em Formação Pedagógica para Graduados Não Licenciados em Física pela Universidade de Franca (2018). Atualmente é professor contratado no curso de Matemática da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG), unidade de Carangola. Sua área de pesquisa é em Física Biológica, particularmente no estudo do processo de desenvolvimento do câncer e no estudo da diferenciação celular.

References

Carvalho, R. L. de (2012). A criação de ambientes favoráveis à aprendizagem significativa crítica em contextos de cursos regulares nas aulas de matemática (Dissertação Mestrado). Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG,Brasil.

Civiero, P. A. G., & Sant’ana, M. F. (2013). Roteiros de aprendizagem a partir da transposição didática reflexiva. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 27 (46), 681-696. Recuperado de http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/issue/view/95 3

Kakizaki, E. Y. (2000). Análise e reflexão para uma aprendizagem significativa no estudo da geometria.1-24.

Kampff, A. J. C., Machado, J. C., & Cavedini, P. (2004). Novas tecnologias e educação matemática. RENOTE, 2 (2), 1-11, Recuperado de https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13703

Leiva, J. C. P. (2012). Educação geométrica: reflexões sobre o ensino e aprendizagem em geometria. Educação Matemática em Revista–RS, 1(13), 9-16. Recuperado de http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/EMRRS/issue/view/107

Lovis, K. A., & Franco, V. S. (2013). Reflexões sobre o uso do GeoGebra e o Ensino de Geometria Euclidiana. Informática na educação: teoria & prática, 16 (1), 149- 160. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/26104/25946

Nascimento, E.G.A. (2012).Avaliação do software GeoGebra como instrumento psicopedagógico de ensino em geometria (Dissertação Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

Oliveira, C. de (2015). Tic’s na educação: A utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, 7 (1), 75-95. Recuperado de http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019

Pavanello, R. M. (1993). O abandono do ensino da geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, 1(1), 7-18. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/issue/view/1235

Perius, A. A. B. (2012). A tecnologia aliada ao ensino de matemática (Especialização). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Cerro Largo, RS, Brasil.

Seegger, V., Canes, S. E., & Garcia, C. A. X. (2012). Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Revista Monografias Ambientais, 8 (8), 1887-1899, Recuperado de

https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6196/0

Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG.(2016). Projeto Pedagógico de Curso Licenciatura em Matemática [Projeto]. Composição Gestora da UEMG- unidade Carangola, Carangola, MG, Brasil.

Published

2020-06-30

How to Cite

Narciso, A. L. do C., de Sá, A. L., Cabral, S. A. B., & Fumiã, H. F. (2020). The challenges of significant learning in geometry: interfaces of the supervised stage in mathematics. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(2), 244–257. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.9296

Issue

Section

Pedagogical Experiences