Abordagens da Modelagem Matemática nas Dissertações do PROFMAT da Região Norte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i3.17965

Keywords:

Mathematical Modeling, Mathematics Education, PROFMAT

Abstract

This article examines the modeling approach in mathematics education in the dissertations of the Professional Master's Degree in Mathematics in a National Network (PROFMAT), focusing specifically on the Northern Region of Brazil. 23 dissertations were identified using the term "modeling" in the PROFMAT repository, which were proven in the following categories: Teacher Training, Experiences, Teacher Support Material and Conceptions. The dissertations emphasize the need to disseminate Mathematical Modeling in teacher training and in the development of teaching resources to strengthen its application in Mathematics Education. Furthermore, they focus on topics covered in high school, with an emphasis on functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrey Camurça da Silva, UFOPA

He obtained a master's degree in Mathematics from PROFMAT/UFOPA (2022-2023), is a specialist in Science and Mathematics Teaching from IFPA (2020-2021) and has a degree in Mathematics and Physics from UFOPA (2014-2020). He currently works as a Mathematics teacher in basic education. His research in Mathematics Education focuses on the assessment of learning (including the construction of proficiency scales and the production of items), mathematical modeling, psychometrics applied to education and the use of Digital Information and Communication Technologies (DITs) for the teaching Mathematics.

Emerson Silva de Sousa, UFOPA

PhD in Science and Mathematics Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (2019), Master's degree in Mathematics from the Federal University of Amazonas (2009) and Bachelor's degree in Mathematics from the Federal University of Pará (1997). He is an Adjunct Professor (DE) at the Federal University of Western Pará, where he develops research in the area of ​​Mathematics Education, with an emphasis on Model Analysis and Mathematical Modeling (educational context). He works as deputy coordinator of the Group of Educational Studies and Research in Mathematical Modeling at UFOPA (GEPEMM) and collaborator in the Group for Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon at UFOPA (GEPEIMAZ).

References

Almeida, M. C., Musmanno, L. M., & Sousa, S. G. de. (2020). Mapeamento das dissertações sobre Modelagem Matemática produzidas no Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Educação Matemática Debate, 4, e202040. https://doi.org/10.46551/emd.e202040.

Araújo, A. R. (2020). Modelagem matemática no ensino de funções afins e quadráticas para um problema de produção de milho de pequenos agricultores numa área rural do sudeste do Pará [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Barbosa, J. C. (2001a). Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 15, 5–23.

Barbosa, J. C. (2001b). Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. REUNIÃO ANUAL DA ANPED.

Barbosa, J. C. (2009). Integrando Modelagem Matemática nas práticas pedagógicas. Educação Matemática em Revista, 14(26), 1–10. http://funes.uniandes.edu.co/26545/1/Barbosa2013Integrando.pdf

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.

Barros, O. J. M. da S. (2020). Ensino de modelos exponenciais por meio de modelagem matemática: uma proposta didática [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Bassanezi, R. C. (2002). Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. Contexto.

Biembengut, M. S. (2014). Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. Edifurb.

Biembengut, M. S., & Hein, N. (2007). Modelagem Matemática no Ensino (4. ed.). Contexto.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação.

Brasil, R. R. (2013). Modelagem matemática: uma contribuição para a construção do conhecimento matemático nos anos iniciais da educação básica [Dissertação]. Universidade Federal de Rondônia.

Burak, D. (1992). Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem [Tese]. Universidade Estadual de Campinas.

Burak, D. (2004). A modelagem matemática e a sala de aula.

Cabral, F. H. M. (2019). Modelagem em educação matemática e suas aplicações no ensino médio [Dissertação de Mestrado]. UFPA.

Carvalho, E. D. (2019). Abordagens, aplicações e reflexões sobre Modelagem Matemática no ensino básico [Dissertação de Mestrado]. UFPA.

Cervino, F. R. C. (2019). Utilizando a Modelagem Matemática para auxiliar o ensino-aprendizagem do conteúdo de funções [Dissertação de Mestrado]. UFAM.

Ferreira, A. dos S. (2020). A Modelagem Matemática aplicada ao estudo da geometria plana e espacial: área, perímetro e volume [Dissertação de Mestrado]. UFAM.

Franco, B. da S. (2023). Modelagem matemática: uso das funções matemáticas com o auxílio do software Excel na evolução dos casos confirmados de COVID-19 no município de Porto Velho-RO [Dissertação de Mestrado]. UNIR.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6o ed). Atlas.

Gonçalves, T. O., & Silva, I. M. (2016). Mapeamento de pesquisas da Região Norte sobre o professor que ensina matemática: principais tendências. In D. Fiorentini, C. L. B. Passos, & R. C. R. Lima (Orgs.), Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012. Campinas/SP: FE/UNICAMP.

Jacques, E. P. (2022). Construindo o conceito de função através da investigação, resolução de problemas e modelagem matemática [Dissertação de Mestrado]. UNIFAP.

Klüber, T. E., & Burak, D. (2008). Concepções de modelagem matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, 10(1), 17–34. https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/1642.

Lima, M. A. S. B. (2021). Modelagem matemática, geometria fractal e GeoGebra: proposta de atividades para ensinar conteúdos matemáticos do ensino médio [Dissertação de Mestrado]. UFPA.

Pamphylio, P. R. F. (2017). A abordagem da modelagem matemática em situações-problema envolvendo funções afins e quadráticas no ensino fundamental II [Dissertação de Mestrado]. UNIFAP.

Pereira, T. C. (2015). Modelagem matemática no ensino médio: aplicações do modelo de Malthus [Dissertação de Mestrado]. UFAM.

Pinto, M. T. U. (2016). Modelagem matemática através da utilização de softwares no ensino médio para o estudo de sequências numéricas: progressão aritmética e progressão geométrica. [Dissertação de Mestrado]. UNIFAP.

Pires, E. M., & Silveira, E. (2022). Obstáculos e Resistências no Uso de Tendências Metodológicas na Educação Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 36(72), 471–494. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a21.

Primentel, C. C. (2019). Etnomodelagem: uma abordagem de conceitos geométricos no cemitério de Arraias – TO [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Santos, L. G. (2014). Progressões geométricas e música: uma proposta de modelagem [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Silva, A. W. J. (2020). O método dos mínimos quadrados como ferramenta na modelagem matemática no primeiro ano do ensino médio [Dissertação de Mestrado]. UFPA.

Silva, C. F. (2016). A interpolação de Lagrange: uma proposta ao Ensino Médio para a Modelagem Matemática de Polinômios [Dissertação de Mestrado]. UFAM.

Silva, C. V. (2015). Modelagem, cálculo e GeoGebra: uma nova proposta de ensino para as funções quadráticas [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Silva, K. F. (2017). Um Emprego da Modelagem Matemática Sobre o Tempo de Exposição ao Sol com o Protetor Solar Fator 30 [Dissertação]. Universidade Federal de Tocantins.

Silva, S. R. (2014). O uso da Modelagem Matemática no Ensino de Funções na Educação Básica [Dissertação de Mestrado]. UNIFAP.

Soares, D. S. (2012). Uma Abordagem Pedagógica Baseada na Análise de Modelos para Alunos de Biologia: qual o papel do software? [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual Paulista.

Soares, J. A. R. (2017). Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de estatística na formação básica técnica [Dissertação de Mestrado]. UFT.

Soares, R. da S. (2017). O uso da modelagem matemática como proposta para a melhoria do ensino da Física na região Amazônica [Dissertação de Mestrado]. UFAM.

Sousa, E. S. (2021). Análise de modelos como um método de ensino de matemática na educação básica. Práxis Educacional, 17(45), 1–22. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.7017.

Sousa, E. S., & Lara, I. C. M. (2021). Percepções de um grupo de professores de Matemática da Educação Básica em relação à estratégia de ensino Aplicação de Modelos. Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 23(1), 31–57. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i1p31-57.

Sousa, E. S., Lara, I. C. M., & Ramos, M. G. (2017). Concepções de modelagem e a pesquisa em sala de aula na educação matemática. Revista Exitus, 8(1), 250–275. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n1ID397.

Souza, R. C. B. (2017). Modelagem Matemática: Interpolação polinomial e aplicações [Dissertação]. Universidade Federal do Amapá.

Published

2024-10-01

How to Cite

Silva, A. C. da, & Sousa, E. S. de. (2024). Abordagens da Modelagem Matemática nas Dissertações do PROFMAT da Região Norte . TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(3), 78–98. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i3.17965

Issue

Section

Article