Mapping of Brazilian researches that investigate the use of the Active Group Work Methodology to approach mathematical concepts.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17623

Keywords:

Group work, Mathematics Education, Active Methodology

Abstract

A mapping of Brazilian researches that investigate the use of the Active Group Work Methodology in Mathematics Education is presented. The mapping was carried out from the survey of dissertations and thesis that addressed the subject. In order to synthesize and analyze existing studies on the subject, inclusion and exclusion criteria were applied to select relevant studies, such as the presence of specific keywords and the focus on mathematics education using the active methodology "Group Work". After selecting the studies, detailed readings and analyzes of the selected articles were carried out, identifying research objectives, methodologies, results and conclusions. The analysis showed that, although the research addresses group work, they do not indicate how, in fact, it can be developed in the school context. In addition, it was evidenced that, many times, the terms “cooperative learning”, “team-based learning” and “group work” are used as synonyms, but, in fact, they are not.

Downloads

Author Biographies

Iara Maria Soares de Assis Frade, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Ouro Preto-UFOP.

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA)

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática e pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ouro Preto. 

References

Aquino, A. C (2013). Introduzindo o Pensamento Combinatório nos Anos Finais do Ensino Fundamental: uma proposta de ensino.

Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática Nacional) - PROFMAT, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Juazeiro, BA.

Bacich, L; Moran. (2018) J. Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1 ed. Porto Alegre: Penso Editora Ltda.

Berbel, N. A. N. (1996). Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: UEL.

Bollela V. R.; Senger M. H.; Tourinho, F. S. V.; Amaral E. (2014). Aprendizagem baseada em equipes: Da teoria à prática. Revista Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 293-300, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86618. Acesso em: 31 mar. 2024.

Brasil (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais, ética. Secretaria da Educação Fundamental. –Brasília: MEC/SEF, 1997, 147 p. V. 7

Cohen, E. G.; Lotan, R. A (2017). Planejando o trabalho em grupo. 3. ed. São Paulo: Penso, 2017.

Fiorentini, D.; Passo, C. L.; Lima. R. C. (2016) O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: Fiorentino, D.; Passos, C. L. B.; Lima R. C. R. (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. São Paulo: FE/UNICAMP, 2016. p.17- 41

Fiorentini. (2004) D. Histórias de aulas de Matemática: compartilhando saberes profissionais. Campinas: Editora Gráfica. UNICAMP- CEMPEM, 2004. 89 p.

Frade, I. M. S. A. (2022) Critérios de idoneidade didática mobilizados por futuros professores de Matemática na elaboração de um plano de aula, envolvendo a perspectiva do trabalho em grupo. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto]. http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/16210

Horn, M. B.; Staker, H. (2015) Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução: Maria Cristina Gularte Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2015

Johnson, D. W.; Johnson, R. T. (1999) Learning together and alone. Cooperative, competitive, and individualistic learning, 5ed. Boston, MS: Allyn and Bacon, 1999.

Lauria, A. (2016) Construindo Pontes: dinâmica grupal em aulas de matemática na EJA. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) - Universidade Federal de Juiz De Fora, 2016.

Matos, C. V. (2018) Sala de aula invertida: uma proposta de ensino e aprendizagem em Matemática. 2018 Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Matemática Matemática em rede nacional) -– PROFMAT. Universidade de Brasília, UnB,2018.

Parrilha, A.; Daniels, H. (2006) Criação e desenvolvimento de grupos de apoio para professores. São Paulo: Loyola, 2006.

Spada, A. D. A. (2019) Metodologias Ativas de Aprendizagem: um estudo com professores que ensinam Matemática na Graduação. 2013 Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera De São Paulo, 2019.

Shulman, L. S. (1986) Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

Souza, E. G. P. (2018). Probabilidade no Ensino Médio: Metodologia Ativa como Suporte. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal de Brasília, 2018.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2024-07-11

How to Cite

Frade, I. M. S. de A., & Tinti, D. da S. (2024). Mapping of Brazilian researches that investigate the use of the Active Group Work Methodology to approach mathematical concepts. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(2), 129–146. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17623

Issue

Section

Article