Proposal for the Study of Fractal Patterns with Smartphone and Manipulable Materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17606

Keywords:

Interdisciplinarity, High School, GeoGebra

Abstract

This article aims to discuss and share investigative activities for the study of fractals mediated by the smartphone and manipulable materials. The work was theoretically based on the Phases of Digital Technologies in Mathematics Education, arising from technological advances and how much they directly impact education. The investigation, of a qualitative nature, was carried out through the elaboration of activities for the study of fractals in an interdisciplinary and investigative way, available in the GeoGebra Book “Fractals: an experience with Mathematics and Art”. In this way, the research is justified by creating possibilities of working with fractals with the use of smartphones for didactic purposes, to serve as support for students and teachers interested in the subject. We conclude that the proposal to study fractal patterns through the smartphone allows mathematical learning to occur in conjunction with digital technologies, favoring the practice of investigative mathematics.

 

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Author Biographies

Renata Roque, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em licenciatura (2023) em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa - UFV. Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estatística Aplicada e Biometria, também pela mesma instituição. Atuou no Projeto de Extensão LUDICIDADE no ensino da Matemática. Nesta mesma instituição. Foi monitora bolsista do Projeto de Extensão MMO - Monitoria de Matemática Online em 2018. Participou do Programa Residência Pedagógica em 2020. Foi professora monitora no Colégio COEDUCAR em Viçosa - MG e professora mentora do Programa de Iniciação Científica Jr (PIC) - OBMEP.

Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria, Universidade Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Rio Claro - SP

Atualmente cursa o último ano de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP-Rio Claro, com bolsa Capes. Nesse mesmo programa de Pós-Graduação obteve o título de mestre em Educação Matemática (2012). Possui Licenciatura Plena em Matemática pelo Instituto Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes/RJ (2009). Como membro do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM), têm desenvolvido pesquisas abordando os temas: Tecnologias Digitais, Formação Continuada de Professores de Matemática, GeoGebra, Padrões Fractais, Generalização de Conteúdos Matemáticos, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Intradisciplinaridade Matemática, Raciocínio Proporcional e Teoria dos Conteúdos da Aprendizagem. Sua experiência profissional, como professora de Matemática da Educação Básica, abrange as redes pública e privada do estado de São Paulo e do Rio de Janeiro.

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Published

2024-03-30

How to Cite

Roque, R., & Faria, R. W. S. de C. (2024). Proposal for the Study of Fractal Patterns with Smartphone and Manipulable Materials. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(1), 129–144. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17606

Issue

Section

Article