Problem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17359

Keywords:

Problem Solving, Early years, Mathematics teaching

Abstract

This article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics.

 

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Author Biographies

Mariane Monteiro, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda na Universidade Estadual de Maringá

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Matemática (2005), mestre (2008) e doutor (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru-SP. Professor Associado nível B do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM da UEM. Membro do Comitê Gestor de Formação Inicial e Continuada de professores da Educação Básica, da UEM. É líder do Grupo de Estudos em Resolução de Problemas na Educação Matemática (GERPEM). Atua na área de Educação Matemática, abordando os seguintes temas: resolução de problemas (ensino e aprendizagem), Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática, formação de conceitos geométricos.

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Published

2023-12-21

How to Cite

Monteiro, M., & Proença, M. C. de. (2023). Problem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics Education. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(4), 46–67. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17359

Issue

Section

Article