The Brazilian Mathematics Educator Ubiratan D’Ambrosio in vídeos

Ethnomathematics and the unveiling of Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16878

Keywords:

Mathematics Education, Ethnomathematics, Digital media (YouTube)

Abstract

The aim of this article, of a qualitative approach and descriptive-exploratory nature, was to analyze the contribution of audiovisual material made available on the YouTube platform with the participation of Ubiratan D'Ambrosio on Ethnomathematics. The procedure was a survey and selection of audiovisual material on YouTube with a speech by D'Ambrosio that included the subject of Ethnomathematics and with more than 5,000 views. Six videos, which were made available between 2013 and 2020, were selected. They have a duration varying  between  five  minutes  and  two  hours.  The audiovisual material available contains conceptualization and discussion of Ethnomathematics, in addition to the possibility of access and comprehension in a distinctive manner utilizing digital media. According to the theorist, and based on the video analysis, Ethnomathematics is a cultural construction carried out by different groups in their daily lives in the search for survival and transcendence. The importance of digital media as a means of access to information and democratization of knowledge is also emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joeanne Neves Fraz, Universidade de Brasília

Mestre pela Univrsidade de Brasília

Ellen Moura, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira (PPGE/UnB). Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense – UFF; Pós-graduada em Psicopedagogia (2005) e Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG, 2002). Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (UnB, 2018). Telefone: (61) 98230-6119. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8820431912846646

Karla Santos, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira (PPGE/UnB). Mestra em Educação pela Universidade de Brasília - UnB (2020). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (2004). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF, 2014), atuando na Subsecretaria de Educação Inclusiva e Integral (SUBIN)/Gerência de Atendimentos Educacionais Especializados (GAESP). Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (UnB, 2018). Telefone: (61) 98421-7521. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3408939654596500

Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília - UnB

Pós-Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Doutor em Educação Matemática (PUCSP), com Estágio Doutoral realizado na Universidade do Minho (UMINHO/PT). Professor da Universidade de Brasília - UnB, atuando na Faculdade de Educação e na Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado). Líder do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM. Tutor do Grupo PET Educação da UnB. Telefone: (61) 99230-2134. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8911881624400864

References

Burgess, J., & Green, J. (2009). Youtube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. Trad. Ricardo Giassetti. São Paulo, Brasil: Aleph.

Borges, R. A. S., Silva, A. R. D., & Campos, T. M. M. (2014, december). A formação do Educador Matemático Ubiratan D'Ambrosio: trajetória e memória. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online], 28 (50), 1056-1076.

https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a03

D´Ambrosio, U. (1996). Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas, SP, Brasil: Papirus.

D´Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática - Elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, MG, Brasil: Autêntica Editora.

D´Ambrosio, U. (2005, january/april). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, 31(1), 99-120.

https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008

D´Ambrosio, U. (2008, january/june). O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, Brasil, 10(1), 7-16. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/74/66

D´Ambrosio, U. (2018, january/june). Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos Avançados, 32(94), 189-204.

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0014

D´Ambrosio, U. (2019, june). O Programa Etnomatemática e a Crise da Civilização. Hipátia, 4(1), 16-25. Recuperado de https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1087/803

Fraz, J. N. (2004). Olhares sobre a História de Brasília: uma análise das representações de estudantes sobre a história de Brasília hoje, a partir do documentário Brasília segundo Feldman. [Dissertação de Mestrado em Educação] Universidade de Brasília - PPGE/UnB.

Fraz, J. N., & Moreira, G. E. (2022). A História da Matemática em cenas: um diálogo com o documentário Os Gênios do Oriente e a Educação Matemática. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], 5 (1) 37-59.

https://doi.org/10.30612/tangram.v5i1.13434

Moura, E. M. B., Fraz, J. N., Santos, K. V. G., & Moreira, G. E. (2021). Grandezas e Medidas no contexto da inclusão: a Educação Matemática na formação do professor. Educação Matemática Debate, 5(11), 1-25, Montes Claros, MG, Brasil.

https://doi.org/10.46551/emd.e202113

Oliveira, J. N. (2017, september). YouTube como fonte de conhecimento: Análise sobre como o YouTube auxilia na construção da vida profissional e na desintermediação das práticas em grupos de camada popular. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais [...], Curitiba, PR, Brasil, n/p. Recuperado de https://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-0723-1.pdf

Silva, C. S., & Nau Literária, C. E. (2013, january/june). Do griô ao vovô: o contador de histórias tradicional africano e suas representações na literatura infantil. Nau Literária: crítica e teoria de literaturas, 9(2), Dossiê Voz e Interculturalidade.

https://doi.org/10.22456/1981-4526.43352

Sorj, B. (2003). brasil@povo.com: a luta contra a desigualdade na Sociedade da Informação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. Brasília, DF, Brasil: Unesco.

Urton, G. (1997). The Social Life of Numbers. A Quechua Ontology of Numbers and Philosophy of Arithmetic, University of Texas Press, Austin.

Vieira, L. B., & Moreira, G. E. (2020). Sociedade Contemporânea e o Ensino de Matemática: conexões com a Educação em Direitos Humanos. Brazilian Applied Science Review, Curitiba, Brasil, 4(2), 478-490.

https://doi.org/10.34115/basrv4n2-007

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Neves Fraz, J., Barbosa de Moura, E. M., Gomes dos Santos, K. V., & Moreira, G. E. (2023). The Brazilian Mathematics Educator Ubiratan D’Ambrosio in vídeos: Ethnomathematics and the unveiling of Mathematics. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(1), 100–118. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16878

Issue

Section

Article