GRAPHMATICA IN PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE MATHEMATICS DEGREE COURSE: THE TEACHING OF FUNCTIONS
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16864Keywords:
Software. Mathematical investigation. Initial formation.Abstract
The main objective of this study was to reflect on the use of the Graphmática software in mathematical pedagogical practice with second-year Mathematics Licentiate students at a public college in the interior of Mato Grosso do Sul, in order to enhance the study of funciones de primer grado. In this sense, we base ourselves on the studies of Gáscon, as we understand that teaching mathematics is problematical, provoking the elaboration of conjectures, with the student being the protagonist of this process. be carried out allowing the student to relate previous learning with the new knowledge to be built and incorporated. As a result, the analysis of this investigation allowed us to observe that more fundamental than having mastery of the software is to provide pedagogical situations in which captivating activities are engendered, which awaken the curiosity and critical sense of students in our case, of academics.
Downloads
References
Felice, J. Números: Ideias, linguagens e representações. GAMA EDITORIAL. Vol. 1. Nova Andradina-MS. 2019.
Ponte, J. P.; Brocardo, J.; Oliveira, H. (2006). Investigação Matemática na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica,.
Barco, L., (2008). A Educação e Escola na Era Digital. In: Estefenon, S. G. B., Eisenstein, E. (Orgs.) (2008) Geração Digital: riscos e benefícios das novas tecnologias para as crianças e os adolescentes. Rio de Janeiro: Vieira & Lent.
Borba, M. C., Silva, R. S. R. & Gadanidis, G. (2016) Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula em internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica,
Davis, P. J., Hersh, R.,( 1986) A Experiência Matemática. 3.ed. Rio de janeiro: Francisco Alves.
Gascón, J., (2001) Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas
sobre las prácticas docentes. RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, Vol. 4, Nº. 2, 2001, pp. 129-160. Disponível em < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2147202 > Acesso em 14 out 2022.
Gravina, M. A., & Santarosa, L. M. C. (1999). A Aprendizagem da Matemática Em Ambientes Informatizados. Informática na Educação: teoria & prática, V. 2 Nº 1, maio, 1999. Disponível em < https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/20962/000243348.pdf?sequence=1&isAllowed=y > Acesso em 14 out 2019.
Kenski, V. M., (2011). Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8.ed. São Paulo: Papirus, 2011.
Malaca, C. & Néri, I. C. (2007). Guia do Usuário Graphmática. São Paulo: Editora não especificada. Disponível em < http://www.Graphmatica.com/user/GuiaDoUsuario-Graphmáticav2003p.pdf > Acesso em: 14 out 2021.
Marcuschi, L. A. & Xavier, A. C., (orgs.) (2010) Hipertexto e Gêneros Digitais: novas formas de construção de sentido.3.ed. São Paulo: Cortez.
Ponte, J. P. (2003) Investigar, ensinar e aprender. Actas do ProfMat (CD-ROM, pp. 25-39). Lisboa: APM.
Ponte, J. P., Oliveira, H., Brunheira, L., Varandas, J. M., & Ferreira, C. (1998). O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, 7(2), 41-70.
Mato Grosso do Sul. (2014). PPP- Projeto Politico Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática da UEMS de Nova Andradina, Disponível em: http://www.uems.br/assets/uploads/cursos/c9410259627b0b9dbb1ee634e5a3f7c9/projeto_pedagogico/1_c9410259627b0b9dbb1ee634e5a3f7c9_2020-02-18_15-09-35.pdf. Acesso em: 28 abril 2022.
Santaella, L. (2013), Comunicação Ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.
Santaella, L.(2004). Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus.
Santos, C. A &; Sales, A. (2017) As Tecnologias Digitais da Informação de da Comunicação no Trabalho Docente. Curitiba-PR: Appris.
Wegner, A. (2011). Uma abordagem do uso do software graphmatica para o ensino de funções na primeira série do ensino médio (Master's thesis).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.