INDICATING TASKS FOR A PEDAGOGICAL GAME IN THE TEACHING OF PROBABILITY
APPROACHING THE CONCEPT OF SAMPLE SPACE
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v5i4.15779Keywords:
Pedagogical game, Sample space. Early Years of Elementary School.Abstract
The present work aims to present tasks related to the concept of sample space that will be part of a pedagogical game aimed at teaching Probability for the early years of Elementary School. In this way, we elaborated cards for the game: Questions (?) which are tasks based on problem situations with the objective of favoring the apprehension of the contents and the development of probabilistic knowledge having as theoretical contribution the Anthropological Theory of Didactics - TAD by Yves Chevallard, composed of two blocks, the practical and the theoretical. A pedagogical work was developed for the first cycle of Elementary School in Brazil based on games and problem solving involving probabilistic content, creating a resource that favors rethinking about strategic methods, resizing them in order to minimize the gap between the daily recreational activities carried out by the students, spontaneously, and the work triggered in the classroom.
Downloads
References
Abrahamson, D. (2006). The Shape of Things to Come: the computational pictograph as a bridge from combinatorial space to outcome distribution. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 11(1), 137-146.
Almeida, C. M. C. (2018). Um modelo didático de referência para o ensino de probabilidade. [Dissertação de Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia].
Bosch, M., & Chevallard, Y. (1999). Ostensifs et sensibilité aux ostensifs dans l’activité mathématique. Recherches en Didactique des Mathématiques (pp. 77-124). Grenoble: La Pensée Sauvage.
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. Ministério da Educação. (2014). Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística. Brasília: MEC, SEB.
Brasil. Ministério da Educação. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF.
Bryant, P., & Nunes, T. (2012). Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation. http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_F INAL.pdf. Acesso em: 22 jan. 2022.
Campos, S. G. V. B., & Novais, E. S. (2010). Jogos e brincadeiras para ensinar e aprender probabilidade e estatística nas séries iniciais do ensino fundamental. X Encontro Nacional de Educação Matemática - Educação Matemática, Cultura e Diversidade [X ENEM]. Salvador, BA.
Chernoff, E. (2009). Sample space partitions: an investigative lens. Journal of Mathematical Behavior, 28, 19-29.
Chevallard, Y. (1999). L’analise des pratiques enseignantes en théorie antropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La Pensée Sauvage-Editions, 19(2), 221-265.
Chevallard, Y. (1996). Conceitos fundamentais da Didáctica: perspectivas trazidas por uma abordagem antropológica. In: J. Brun. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos.
Chevallard, Y., Bosch, M., & Gascón, J. (2001). Estudar Matemáticas: O Elo Perdido entre o Ensino e a Aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas.
Fonseca, J. S ., & Martins, G A. (2011). Curso de Estatística. São Paulo: Atlas.
Gascón, J. (2003). From the cognitive to the epistemological programme in the didactics of mathematics: two incommensurable scientific research programmers. For the learning of Mathematics, 23(2), 44-55.
Keren, G. (1984). On the importance of identifying the ‘correct’ problem space. Cognition, 16, 121–128.
Malaspina, U. (2012). El rincón de los problemas. UNIÓN – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 23, 191-200.
Meyer, P. L. (1982). Probabilidade Aplicações a Estatística. Rio de Janeiro: LTC.
Nunes, T., Bryant, P., Evans, D., Gottardis, L., & Terlektsi, M. (2015). Teaching primary school children about probability. Teacher handbook. Departamento de Educação, Universidade de Oxford.
Oliveira Júnior, A. P., Ciabotti, V., Costa, R., Silva, J. S., Da Silva, G. R., & Barbosa, N. D. (2018). O jogo “Brincando com a Estatística e a Probabilidade” e a metodologia da resolução de problemas no Ensino Fundamental. Curitiba: CRV.
Oliveira Júnior, A. P., Barbosa, N. D., Souza, N. G. S., & Cardoso, K. M. (2019). A apreensão do conceito de experimento aleatório: resolução de problemas e jogo pedagógico. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 9(2), 238-257.
Oliveira Júnior, A. P., & Barbosa, N. D. (2020). O jogo pedagógico “Brincando com a Probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental. Zetetiké 28, 1-21.
Pinheiro, J. I. D. et al. (2015). Estatística Básica: a arte de trabalhar com dados. Rio de Janeiro: Elsevier.
Ribeiro, C. E., & Goulart, A. (2013). O ensino de probabilidade por meio de jogos na Educação de Jovens e Adultos. X Encontro Nacional De Educação Matemática [X ENEM]. Curitiba, PR.
Soukeff, F. E. B. (2014). Jogo Mega-Duque: uma proposta para o ensino de probabilidade. [Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/122207
Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre: Artmed.
Villarroel, S., & Sgreccia, N. (2012). Enseñanza de la geometría en secundaria. Caracterización de materiales didácticos concretos y habilidades geométricas. UNIÓN – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 29, 59-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 TANGRAM - Revista de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.