An analysis of teaching materials produced by Mathematics teachers of Vocational Education between 1980 and 1996
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.12635Keywords:
Mathematics Education. Vocational Education and Training. Interdisciplinarity. Teaching materials.Abstract
The National Meetings of Mathematics Teachers of the Federal Technical Schools (ENCONAM) brought together, for two decades, teachers who sought to improve teaching based on the integration between mathematical concepts and professional practice. In this context, we conducted a documentary research seeking to analyze the teaching materials produced in the ENCONAM movement. Access to the sources took place in the Hemeroteca Digital and in collections of schools that hosted the events and of teachers who participated in its organization. The analysis of the fascicles was developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and interpretation. In the end, we understand that the movement started at ENCONAM did not seek to reduce mathematics to instrumentality, but to operate under the tripod of work, science and culture. In spite of this, we found that the issues still presented weaknesses with regard to the integration between basic education and general education – which constitutes a challenge for teachers of Professional Education to the present day.Downloads
References
Andalécio, A. M. L., & Marteleto, R. M. (2012). Transdisciplinaridade e informação: discurso e prática na universidade. Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, João Pessoa, PB. Recuperado de http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xenancib/paper/view/3130
Brasil (2000). Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio: ciências humanas e suas tecnologias. Brasília, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica.
Brasil (2006). Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, Secretaria de Educação Média e Tecnológica.
Brasil (2012). Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica.
CCP-ENCONAM. Fascículo II – Exponenciais e Logaritmos. Curitiba: Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, 1984.
CCP-ENCONAM. Fascículo I – Funções. Curitiba: Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, 1984.
Fazenda, I. C. A. (2001). Didática e Interdisciplinaridade. 6. ed. São Paulo: Papirus.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freitas, I. A. F. & Sá, L. C. (2020) Os bastidores de práticas interdisciplinares da educação profissional técnica de nível médio: o que dizem os professores que ensinam matemática? Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, 13 (1), 333-348.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas.
Kachel, G. L. S. (2018). Construção e transformações do currículo de matemática do curso técnico em Estradas do Ifes (1960–1990). Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo.
Pinto, A. H. (2015). Educação Matemática e Educação Profissional: elos de uma histórica relação. 1 ed. Curitiba: Editora Appris.
Pinto, A. H.; Santos, M. G. (2011). A Matemática nas Escolas Técnicas Federais: um Acessório Seguro e Importante no Trabalho. In: Seminário Nacional de História da Matemática, IX. Anais do IX SNHM, Aracaju, SE. Retirado de http://www.each.usp.br/ixsnhm/Anaisixsnhm/Comunicacoes/1_Pinto_A_H_Matem%C3%A1tica_nas_Escolas_T%C3%A9cnicas_Federais.pdf
Saviani, D. (2018). Escola e democracia. Campinas: Autores associados.
Thiesen, J. D. S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista brasileira de educação, 13(39), 545-554.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.