Brazil in Pisa (2003-2018): reflections in the field of Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12122

Keywords:

Pisa. Educational Evaluation. Math. Results. Brazil.

Abstract

The Programme for International Student Assessment (Pisa) aims to evaluate the skills and competencies required for students aged 15 and 16 years, it is checked the level of preparation of young people for the contemporary world and the efficiency of educational education systems compared to other participating countries. Therefore, this article aims to verify the global context of Brazilian students in the performance in relation to mathematics in Pisa editions that took place from 2000 to 2018. The study is mainly based on the authors Vianna (2003), Berényi and Neumann (2009) and Ortigão and Aguiar (2012). The main results indicated that Brazil has reached the last positions and grown mildly in the face of the editions already made. The moderate advances show the low quality of our students of Basic Education and their access to higher education. The data presented by Pisa should be analyzed deeply in order to understand the panorama of Brazilian education.

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Author Biographies

Paulo Vinícius Pereira de Lima, Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestre em Educação (PPGE/FE-UnB); Especialista em Metodologias de Ensino em Matemática (Mat/UnB); Licenciado em Matemática (UniProjeção). Professor da Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal – SEEDF. Membro do Grupo de Pesquisa CNPq: Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM. E-mail: paulovinicius49@gmail.com

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília (UnB)

Pós-Doutor em Educação (UERJ); Doutor em Educação Matemática (PUC/SP), com Estágio Doutoral na Universidade do Minho (UMINHO/PT); Mestre em Educação (UCB); Licenciado em Matemática (Unoeste), Pedagogia (Instituto Superior Fátima/DF) e Ciências (UEG). Professor Adjunto da Universidade de Brasília – UnB. Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UnB (Mestrado e Doutorado). Líder do Grupo de Pesquisa CNPq: Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM. E-mail: geust2007@gmail.com

Lygianne Batista Vieira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação (PPGE/FE-UnB); Mestra em Educação em Ciências e Matemática (UFG); Licenciada em Matemática (PUC/GOIÁS). Professora do Departamento de Métodos e Técnicas da Universidade de Brasília – MTC/UnB. Membra do Grupo de Pesquisa CNPq: Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM. E-mail: lygivieira@gmail.com

Maria Isabel Ramalho Ortigão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pós-Doutora em Educação (Universidade de Lisboa, UL/PT); Doutora e Mestre em Educação (PUC/RJ); Licenciada em Pedagogia (UVA/RJ) e Matemática (USU/RJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas e práticas escolares em Educação Matemática. Pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação – Proped/UERJ (Mestrado e Doutorado). E-mail: isabelramalhoortigao@gmail.com

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Published

2020-06-30

How to Cite

Lima, P. V. P. de, Moreira, G. E., Vieira, L. B., & Ortigão, M. I. R. (2020). Brazil in Pisa (2003-2018): reflections in the field of Mathematics. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(2), 03–26. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12122

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Article