The games Multiplication Dominoes and Battle of Operations as strategies for fixing basic arithmetic operations in the 6th grade of a rural school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10963

Keywords:

Mathematical games. Mathematics teaching and learning. Rural education.

Abstract

The article aims to present and analyze the games “Battle of Operations” and “Multiplication Dominoes” in a 6th grade of an Elementary School placed in a rural district, in the city of Rio Pardo de Minas, northern region of the state of Minas Gerais. We seek to analyze how games are used as a way of teaching and learning involving concepts and skills linked to the four basic arithmetic operations. For that, we report the experience developed, including observations about how students worked during the activities and their respective contributions to the Mathematics teaching in the rural context. The use of games showed advantages, such as quick thinking in solving questions involving the four arithmetic operations. As negative issues, we pointed the noise with a tendency to euphoria during activities of this nature, in addition to the time needed to work with just one game.

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Author Biographies

Railton Oliveira Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

É licenciado em Educação do Campo: área do conhecimento Matemática pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2019).

Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

É licenciado em Ciências Exatas - Habilitação Matemática pela Universidade de São Paulo (USP), licenciado em Ciências Biológicas, especialista em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática e em Planejamento, Implementação e Gestão da EaD, ambas pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em Educação [linha de pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática] pela Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar) e doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Atualmente é professor do Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias (DECMT), vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) onde atua nos cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFTM). Em seu currículo os termos mais ocorrentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: educação em ciências, educação matemática, divulgação científica, museus de ciências e formação de professores.

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Published

2020-06-30

How to Cite

Silva, R. O., & Ovigli, D. F. B. (2020). The games Multiplication Dominoes and Battle of Operations as strategies for fixing basic arithmetic operations in the 6th grade of a rural school. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(2), 229–243. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10963

Issue

Section

Pedagogical Experiences