The educational games approach on mathematics textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10814

Keywords:

Educational games. Middle School. National Plan of the Textbook.

Abstract

This article presents an investigation into how the Middle School Mathematics textbooks approved by the 2017 National Textbook Program (PNLD) present and prescribe the use of the didactic games. Methodologically the research has a qualitative nature, which analyzed the content of five of the eleven PNLD collections considering the following categories: Application Games, Curiosities, Didactic Material and Problem-Situation. For this work we selected the Application Games and Curiosities, categorized into strategy, knowledge, pre-instructional, coinstructional and post-instructional games. In the evaluated material, the application games prevail most of the time, inserted at the end of the textbook section as a way of deepening the content under study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. (2011) Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil. (2017) Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p.7 – 19 jul. 2017.

Barroso, J. M. (2006) Projeto Araribá; v.6. 1ª ed. São Paulo: Editora Moderna.

Campos, M. F. T. S. (2009) Jogos e Materiais Concretos em Livros Didáticos de Matemática das Séries Iniciais do Ensino Fundamental. 2009. 212 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte.

Dante, L. R. (2016) Projeto Teláris: Matemática; v.8. 2º ed. São Paulo: Editora Ática.

Elorza, N. S. L. (2013) O uso de jogos no ensino e aprendizagem de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: levantamento de teses e dissertações. 2013. 343 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente.

Grando, R. C. (2000) O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 224 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2000.

Grando, R. C. (1995) O Jogo suas Possibilidades Metodológicas no Processo EnsinoAprendizagem da Matemática. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas.

Mazzieiro, A. S; Machado, P. A. F. (2015) Descobrindo e aplicando a matemática; v.6. 2ª ed. Belo Horizonte: Editora Dimensão.

Onaga, D. S.; Mori, I. (2015) Ideias e desafios; v.6. 18ª ed. São Paulo: Editora Saraiva.

Souza, J.; Pataro, P. M. (2015) Vontade de Saber; v. 6. 3ª ed. São Paulo: Editora FTD.

Published

2020-06-30

How to Cite

Melo, A. J. G. de, & Marcatto, F. S. F. (2020). The educational games approach on mathematics textbooks. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(2), 208–228. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10814

Issue

Section

Scientific Initiation