Mathematical Education and Initial Training: use of new technologies in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.10734Keywords:
Mathematical Education. Technologies. SuperLogo. GeometryAbstract
This article is product of the undergraduate teaching project entitled “The Use of SuperLogo Software in the Development of Geometric Concepts” linked to the Bachelor Degree Consolidation Program (Prodocence). The teaching project had as its main objectives: to increase the quality of the actions aimed at teacher education, as well as to explore the ways of contributions of the SuperLogo program to the teaching of geometry with priority for the initial education. The project directly contemplates the formation and professional learning of future teachers. Based on a reflection on several authors that address the discussion about continuing education, as well as the use of new technologies in this process, added to the analysis of all the material of the Teaching Program reported here, we could see some relevant results that served to streamline the Pantanal Campus (CPAN/UFMS) math course, which contributing to a better academic, scientific and technical formation of future teachers.Downloads
References
Brazil, B. R., (1998). A Prática de Ensino de Matemática: Alternativas e Desafios na Formação do Professor, Rio Claro: UNESP/IGCE, Dissertação de Mestrado.
Castells, M. (1999). A Sociedade em Rede - A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, volume 1. São Paulo: Paz e Terra.
Escher, M. A. (2018). Tecnologias na sala de aula: e agora? In: CESAR, E. T. (organizador) Ciência em dia: jornadas de divulgação científica: a matemática está em tudo. 1ª Edição, São Paulo: Livraria da Física p. 53-74.
Escher, M. A., Miskulin, r. G. S. (2019). Dimensões Teórico-Metodológicas do Cálculo Diferencial e Integral: perspectivas histórica e de ensino e aprendizagem. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, Juiz de Fora, n. 1, v. 3, p. 22-48, jan./jun.
Miskulin,R G. S. (1994). Concepções teórico-metodológico baseadas em Logo e em resolução de problemas para o processo de ensino/aprendizagem da geometria. 281p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Miskulin, R.G.S., Escher, M.A., Silva, C.R.M. (2007). A Prática Docente do Professor de Matemática no Contexto das TIC: uma experiência com a utilização do MAPLE em Cálculo Diferencial. Revista de Educação Matemática, vol. 10 Número 11, Gráfica Compacta.
Morais, J. (2000) Linguagem Logo/Ensino-aprendizagem. Porto, ESE do Porto.
Motta, M. S. e Miranda, D. F. (2008). Geometria da tartaruga: contribuições do SuperLogo ao ensino de Geometria, Belo Horizonte: Do Autor, , 94p
Papert, S. (1985). Logo: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense.
Papert, S. (1994). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, Artes Médicas.
Pimenta e Ghedin (Orgs) (2005) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito/ 3ª ed. – São Paulo: Cortez.
Pimenta S. G. (2010). Professor Reflexivo: Construindo uma Crítica. In: Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito / PIMENTA, S.G., GHEDIN, E. (Orgs.). São Paulo: Cortez.
Pimenta, S. G.; Lima, M. S. L. (2010). Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez.
Ponte, J. P.; Brocado, J.; Oliveira, H. (2003). Investigações Matemáticas na Sala de Aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Schön, D. (1995). Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: NOVOA, A. Os Professores e a sua Formação (Coord.) Publicações Dom Quixote Instituto de Inovação Educacional, Lisboa.
Schön, D. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed.
Tardif, M. (2002) Saberes docentes e formação profissional / Maurice Tardif – Petrópolis, R.J: Vozes.
Valente, J. A. (1999). O Professor no Ambiente Logo: formação e atuação. Campinas: Gráfica da UNICAMP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.