Mathematical Education and Initial Training: use of new technologies in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.10734

Keywords:

Mathematical Education. Technologies. SuperLogo. Geometry

Abstract

This article is product of the undergraduate teaching project entitled “The Use of SuperLogo Software in the Development of Geometric Concepts” linked to the Bachelor Degree Consolidation Program (Prodocence). The teaching project had as its main objectives: to increase the quality of the actions aimed at teacher education, as well as to explore the ways of contributions of the SuperLogo program to the teaching of geometry with priority for the initial education. The project directly contemplates the formation and professional learning of future teachers. Based on a reflection on several authors that address the discussion about continuing education, as well as the use of new technologies in this process, added to the analysis of all the material of the Teaching Program reported here, we could see some relevant results that served to streamline the Pantanal Campus (CPAN/UFMS) math course, which contributing to a better academic, scientific and technical formation of future teachers.

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Author Biographies

Benedito Rodrigues Brazil, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Possui mestrado em Educação Matemática [Rio Claro] pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998). Atualmente é professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática - Formação de Professor - Pratica de Ensino - Estágio.

Marco Antônio Escher, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (Rio Claro) (1992), mestrado em Educação Matemática (1999) e doutorado em Educação Matemática (2011) ambos pela UNESP. Atualmente é efetivo da Universidade Federal de Juiz de Fora/MG, prof. Associado 1, membro do corpo docente do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática (UFJF), atual vice-coordenador do PPGEM e membro do Conselho do Centro de Ciências - UFJF. Coordenador do LaCEM - Laboratório de Ciências e Educação Matemática (Centro de Ciências - UFJF). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Tecnologias de Informação e Comunicação, paradigma indiciário, Feiras de Matemática, materiais didáticos manipuláveis, Laboratórios de Educação Matemática e Formação Continuada de professores que eninam Matemática. Atua como parecerista em revistas da área, e como consultor na Capes para a área de Ensino. Coordenador do projeto PIBID - Matemática - PROGRAD - UFJF.

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Published

2020-03-30

How to Cite

Brazil, B. R., & Escher, M. A. (2020). Mathematical Education and Initial Training: use of new technologies in the classroom. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(1), 2–17. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.10734

Issue

Section

Article