A invisibilidade do gênero nas discussões das professoras de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v5i2.13111Keywords:
Educação matemática, Mulheres na Matamática, GêneroAbstract
Este artigo tem como objetivo problematizar como o processo de generificação da Matemática está sendo produzido nos discursos das professoras de Matemática. Para isso, analisamos as falas de um grupo focal, composto por professoras de Matemática, onde relatamos a invisibilidade de questões de gênero nos discursos das docentes. Nesta pesquisa de cunho pós crítico, utilizamos o gênero como categoria de análise, e abordamos questões que surgiram do grupo focal como a verdade da Matemática e o erro na Matemática. Na análise dos discursos, legitimamos que a inserção das mulheres na Matemática pode ser vista como uma migração do privado para o público. Consideramos que há um processo histórico de produção de discursos sobre a inferioridade feminina que interditou a presença das mulheres em lugares de saber poder e, assim, a possibilidade destas mostrarem o quão inconcebível é a diferenciação desigual das capacidades intelectuais baseadas no sexo, ou no gênero.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 TANGRAM - Revista de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.