A ludicidade no ensino de frações para alunos com necessidades especiais: cegueira
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v2i3.10242Keywords:
Educação Matemática. Frações. Materiais manipuláveisAbstract
O presente trabalho aborda um relato de experiência de uma tarefa sobre o ensino de frações com uma aluna cega, em uma turma de 4ª ano do ensino fundamental. Durante a tarefa, foram desenvolvidos os conceitos de parte-todo, medida e razão com o auxílio de material manipulativo. Usamos como referencial teórico para a elaboração da tarefa os estudos de Walle (2009) e o fascículo 4 - Frações do Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental - Pró-Letramento, além dos referenciais que esclarecem os mecanismos cognitivos de crianças portadora de deficiência. Nessa experiência pudemos perceber a importância da mediação e intervenção do professor em relação à sistematização do conceito de fração.
Downloads
References
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.
Delors, J.(org.) (1998). Educação: um tesouro a descobrir – Relatório para a comissão internacional sobre educação para o século XXI. São Paulo: Cortez.
Fernandes, S. H. A. A., Healy, L. (2007). Ensaio sobre a inclusão na educação Matemática.Revista Iberoamericana de Educação Matemática , 10, p. 59 - 76.
Nacarato, A. M. (2005). Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, Vol. 9, Nº 1, pg. 1-6.
Passos, C. L. B. (2006). Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, S. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, p. 77- 92.
Schliemann, A. D.; Santos, C. M.; Costa, S. C. (1992). Da compreensão do sistema decimal à construção de algoritmos. In ALENCAR, E. S.(Org.). Novas Contribuições da Psicologia aos Processos de Ensino e Processos de Ensino e Aprendizagem. Aprendizagem. São Aprendizagem. Paulo: Cortes, p.97-117.
Smole, K. S.; Diniz, M. I.; Cândido, P. (2007). Jogos de matemática de 1o a 5o ano. Porto Alegre: Artmed. (Série cadernos do Mathema – Ensino Fundamental).
Walle, J. A. V. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. tradução Paulo Henrique Colonese. – 6. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.