The interfaces of Special and Inclusive Education for the Guarani people in western Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/riet.v4i2.17990

Keywords:

Indigenous School, Education, Inclusion, Resource Room

Abstract

: Indigenous communities have historically been marked by cultural erasure and devaluation to the detriment of European thought. Therefore, the perspective of Indigenous School Education is premised on guaranteeing the cultural identity of each people it serves. However, for it to have a differentiated intercultural proposal, the training of indigenous teachers to work in their community, the development of a multicultural curriculum, bilingual teaching, among other aspects, are essential. Given this, this work discusses the premise of Special Education from the same analysis, considering the historical issues involving indigenous school education in the community school in the Tekoha Ocoy indigenous community, the relevance of special education as an inclusive tool in this educational institution. From this, we can infer that culture has mobility, and that the understanding of people with special needs has been included in this indigenous land, based on the teachers' dialogue with families and leaders about the importance of being different, and respect for differences, valuing the multifunctional resource room in this school reality.

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Author Biographies

Renato Souza da Cruz, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação para Ciências e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (PCM-UEM)

Vânia de Fatima Tluszcz Lippert, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade do Oeste Paulista (1998). Professora - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de Matemática e Educação Especial para alunos com Altas Habilidades/Superdotação. Atuando como professora de matemática e da Sala de Recursos Multifuncional para Altas Habilidades e Superdotação. Cursando Mestrado em Ensino - Linha de Pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática - Pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Foz do Iguaçú - Paraná.

Bruna Marques Duarte, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Ciências Licenciatura Plena pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí (2009) em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional ( 2019) e Física pelo Centro Universitário Grande fortaleza (2020). Mestre pelo Programa de Pós Graduação Stricto Sensu - PPIFOR - Unespar - Campus Paranavaí (2015). Doutoranda do programa de Pós Graduação em Educação para a Ciência e Matemática (PCM ) da Universidade Estadual de Maringá- PR. Atualmente é professor da Secretaria de Educação do Estado do Paraná, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino de física, ensino de ciências, concepções alternativas , conhecimento científico, pensamento crítico e metodologias ativas.

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Published

2024-12-06

How to Cite

Cruz, R. S. da, Tluszcz Lippert, V. de F., & Marques Duarte, B. (2024). The interfaces of Special and Inclusive Education for the Guarani people in western Paraná. Revista Interdisciplinar Em Educação E Territorialidade – RIET, 4(2), 28–46. https://doi.org/10.30612/riet.v4i2.17990

Issue

Section

DOSSIÊ- PRÁTICAS INCLUSIVAS EM DIFERENTES ESPAÇOS SOCIAIS DE ATENÇÃO A PESSOAS INDÍGENAS