Interventional screening and functional analytic psychotherapy (FAP): experience report in a psychology school clinic/service
DOI:
https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v6i12.9355Keywords:
Functional analytic psychotherapy, Psychology service/clinic-school, Interventional screeningAbstract
The article aims to report the experience of the Interventional Screening process with the focus of Functional Analytic Psychotherapy (FAP), developed in a Psychology School Clinic/Service. The Interventional Screening sought to welcome users registered on the waiting list of the Applied Psychology Center. The process lasted four months, and the screening protocol of the Psychology School Clinic/Service and the FAP case conceptualization model were used as data collection instruments. In total, twenty-five users were served, eighteen female and six male, with an age range of 6 to 65 years. Among the main complaints identified were anxiety and suicidal ideation, followed by problems related to family issues. Regarding clinically relevant behaviors, the most frequent problem presented by clients/participants was difficulty in accessing and describing feelings. When progress was made, it was possible to identify a significant decrease in the incidence of excessive talk and sharing of intimate matters. A decrease in behaviors that had the function of avoiding subjects. Problem behaviors were also identified and targeted by therapists, highlighting the role of supervision in identifying strengths and weaknesses. Regarding suggestions for referrals and psychotherapeutic plans, more severe cases were referred to specialized mental health care services and individual psychotherapy, in addition to interventions in women's groups, social skills and parenting. The experience allowed us to identify the feasibility of carrying out IT from the perspective of FAP, in addition to contributing to the formative aspects of psychology students.
Downloads
References
ANCONA-LOPEZ, S. A porta de entrada: Reflexões sobre a triagem como processo interventivo. In: Simon, C. P., Melo-Silva, L. L., & Santos, M. A. (Orgs.). Formação em Psicologia: Desafios da diversidade na pesquisa e na prática. São Paulo: Vetor Editora, 2005.
BANACO, R. A. O impacto do atendimento sobre a pessoa do terapeuta. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 1, n. 2, p. 71-79, ago. 1993 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1993000200010&lng=pt&nrm=iso> Acessos em 29 jan. 2019.
BARBIERI, V. Por uma ciência-profissão: o psicodiagnóstico interventivo com o método de investigação científica. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 3, pp. 575-584, 2008. Disponível em <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=287122110019> Acessos em 25 jan. 2019.
BOLSONI-SILVA, A. T.; FOGACA, F. F. S. Promove - Pais. Treinamento de habilidades sociais educativas: guia teórico e prático. 1. ed. São Paulo: Hogrefe, 2018.
CAMPEZATTO, P. M. NUNES, M. L. T. Caracterização da clientela das clínicas-escola de cursos de Psicologia da região metropolitana de Porto Alegre. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 20, n. 3, p. 376-388, 2007 Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722007000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 Jan. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000300005.
CERIONI, R. A. N. HERZBERG, E. Triagem psicológica: da escuta das expectativas à formulação do desejo. Psicol. teor. prat., São Paulo , v. 18, n. 3, p. 19-29, dez. 2016 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872016000300002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 25 jan. 2019. http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v18n3p19-29.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA; CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO; ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO DE PSICOLOGIA. Carta de serviços sobre estágios e Serviços- Escola. Brasília. 2013
ENÉAS, M.L.E., FALEIROS, J.C. & SÁ, A.C.A. (2000) Uso de psicoterapias breves em clínica-escola: caracterização dos processos com adultos. Psicologia: Teoria e Prática 2 (2), 9-30. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2002-13636-001. Acesso em 25 jan. 2019.
FALCÃO, A. P.; BOLSONI-SILVA, A. T.. Promove - Crianças. Treinamento de habilidades sociais. 1. ed. São Paulo: CETEPP/Hogrefe, 2016.
HERZBERG, E.; CHAMMAS, D. Triagem estendida: serviço oferecido por uma clínica-escola de psicologia. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 19, n. 42, p. 107-114, Apr. 2009 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2009000100013&lng=en&nrm=iso. Acesso em 29 Jan. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2009000100013.
KOHLEMBERG, R. J. TSAI, M. Psicoterapia Analítica Funcional: Criando Relações Terapêuticas Intensas e Curativas. Trad.: Rachel Rodrigues Kerbauy. Ed: ESETec. Santo André. 2006.
KANTER, J. W. et al. Avaliação e Formulação de caso. In: TSAI, M. KOHLENBERG J. R. KANTER, W. J. KOHLENBERG, B. FOLLETTE, C. W. CALLAGHAN, W. G. (Orgs.). Um guia para a psicoterapia analítica funcional (FAP): consciência, coragem, amor e behaviorismo. Trad: Fátima Cristina de Souza Conte e Maria. Zilah S. Brandão. Santo André: Esetec. 2011.
LOPES, D. C. et al. Treinamento de habilidades sociais: Avaliação de um programa de desenvolvimento interpessoal profissional para universitários de ciências exatas.. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 21, n. 1, jul. 2017. ISSN 1981-8076. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/36210. Acesso em 29 jan. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.5380/psi.v21i1.36210.
MARAVIESKI, S. SERRALTA, F. B. Características clínicas e sociodemográficas da clientela atendida em uma clínica-escola de psicologia. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 19, n. 2, p. 481-490, dez. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2011000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 jan. 2019.
MARTIM, G.; SILVEIRA, J. A tarefa de casa na Psicoterapia Analítica Funcional. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 19, n. 3, p. 63-76, 15 dez. 2017. Disponível em: http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/1055. Acesso em: Jan/2019.
NETO E. C. A.; LETTIERI, D. O autoconhecimento na terapia comportamental: revisão conceitual e recursos terapêuticos como sugestão de intervenção. (2018). In: DE FARIAS, A.K. FONSECA, F.N. NERY, L.B. Teoria e Formulação de Casos em Análise do Comportamento Clínica. Porto Alegre: Artmed, 2018.
PERES, R. A.; SANTOS, M. A.; COELHO, H. M. B. Perfil da clientela de um programa de pronto-atendimento Psicológico a estudantes universitários. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 1, p. 47-54, 2004 Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n1/v9n1a07.pdf. Acesso em 25 jan. 2019.
POPOVITZ, J.; SILVEIRA, J. A Especificação do Responder Contingente do Terapeuta na Psicoterapia Analítica Funcional. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 16, n. 1, p. 5-20, 1 abr. 2014. Disponível em: http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/654. Acesso em: Jan/2019.
OLAZ, F. O.; MEDRANO, L. A.; CABANILLAS, G. A. Programa Vivencial versus Programa Instrucional de Habilidades Sociais: Impacto sobre a Autoeficácia de universitários. In: DEL PRETTE, Z. A. P. & DEL PRETTE, A. (Orgs). Habilidades Sociais: Intervenções efetivas em grupo. São Paulo: Casa do Psicólogo 2° ed. 2017.
ROCHA, Maria Cristina. Plantão psicológico e triagem: aproximações e distanciamentos. Rev. NUFEN, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 119-134, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912011000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 jan. 2019.
ROMARO, R. A. CAPITÃO, C. G.. Caracterização da clientela da clínica-escola de psicologia da Universidade São Francisco. Psicol. teor. prat., São Paulo, v. 5, n. 1, p. 111-121, jun. 2003 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872003000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 jan. 2019.
SALINAS, P.; SANTOS, M. A. Serviço de Triagem em Clínica-Escola de Psicologia: A Escuta Analítica em Contexto Institucional. Psyché, v.1, n.9, pp. 177-196, 2002. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30700914. Acesso em: 29 jan. 2019.
SEHNEM, S. B.; ABATI, A. M. Caracterização da Clientela Numa Clínica-escola de Psicologia dm Santa Catarina. Seminário de Iniciação Científica, Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão e Mostra Universitária, [S.l.], ago. 2016. ISSN 2237-6593. Disponível em: https://editora.unoesc.edu.br/index.php/siepe/article/view/10654/6315. Acesso em: 29 Jan. 2019.
WEBER, L. N. D.; SALVADOR, A. P. V.; BRANDENBURG, O. J. Programa de Qualidade na Interação Familiar - 2a. edição revista e atualizada. Curitiba: Juruá, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Graciane Barboza da Silva, Beatriz Fatima Rigo, Gabriela Mayara Kuchinski, Kely Maiara Varaschini, Tereza José Luiz Zamberlan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
