Pantanal on stage: exploring the culture of Mato Grosso do Sul through a digital game
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17712Keywords:
Culture, Game, PantanalAbstract
This article presents the development of the digital game “Capivara Ninja”, an innovative initiative that aims to explore and showcase the rich culture of the Pantanal in Mato Grosso do Sul. The game offers players an immersive and educational experience, immersing them in an authentic and multifaceted cultural universe. Based on multidisciplinary research, collaboration with experts and an interdisciplinary approach, “Capivara Ninja” captivates players with an engaging narrative that encompasses cultural traditions, languages, historical influences and the unique ecology of the Pantanal. In addition to celebrating the culture of the region, the game also promotes environmental awareness, highlighting the interconnection between culture and environment. By adopting a playful approach, “Capivara Ninja” makes learning interactive and engaging, becoming a valuable tool for education and the promotion of Pantanal culture. With the potential for continuous evolution and an exemplary multidisciplinary approach, the game represents an innovative way to uncover and celebrate the cultural riches of the Pantanal in Mato Grosso do Sul, inspiring a deeper appreciation of this unique region.
Downloads
References
ANDRÉ, Janaína Silva. TRINCA SOCIAL: o designer como mediador no processo de aprendizagem. Dissertação (Mestrado). Design. Universidade de Brasília – UnB. Brasília. 2015.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. São Paulo: Pontes, 1989.
CHARAUDEAU, P.;MAINGUENEAU,D. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2008.
GOMES, M. P. Antropologia: ciência do homem, filosofia da cultura. São Paulo: Contexto, 2009.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: O jogo como elemento da Cultura. 5.ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.
MONTEIRO, J. L. Para compreender Labov. Petrópolis: Vozes, 2000.
PESAVENTO, S. J. A cor da alma: ambivalências e ambigüidades da identidade nacional.EnsaiosFEE, PortoAlegre, v20, n.1, p.123-133, 1999.
SAVI, Rafael. Avaliação de jogos voltados para a disseminação do conhecimento, 2011.
SOFFNER, Renato Kraide. As Tecnologias da Inteligência e a Educação como Desenvolvimento Humano. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas: UNICAMP, 2005.
TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. São Paulo: Ática, 2007.
WOODWARD, K, Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. da (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.p.7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Flávia Gonçalves Fernandes, André Suehiro Matsumoto, Anderson Luiz Bazzotti Santos, Antônio César Ferreira Braga, Daniel Santos da Silva, Franclei Barnabé dos Santos, Lucas Lins Guimarães, Maysa Ayumi de Souza Konno, Pedro Augusto Rocha da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.