PROFESSIONAL EDUCATION AND INEQUALITIES AT IFBA/ CAMPUS SALVADOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16599

Keywords:

Educational inequality, Professional education, Permanence and sucess

Abstract

Professional education is relevant to the training of young people who aim to enter the
world of work. The guarantee of access to federal institute has had evidence as new forms of admission
are established, whose intention is to correct inequalities present in these public schools. The
purpose of this article is to discuss about students from Instituto Federal da Bahia, from Chemistry
Technician and Refrigeration Technician courses, in order to observe possible strategies developed
by those who are completing the courses to guarantee their successful stay at school. From a perspective
of listening to the subjects and documentary analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Decreto nº 2208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o art. 36 e os artigos 39 a 42 da Lei nº 9394/96. Diário Oficial da União, 18/04/1997, seção 1, p. 7760. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm>. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Decreto nº 5154/04. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília/DF. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/ arquivos/pdf3/decreto>. Acesso em: 20 de fev. de 2021

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação

Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 dez. 1996. Disponível em:

www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 08 abr. 2020.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, 2012a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-

/2012/lei/l12711.htm>. Acesso em: 04 abr. 2020.

CENEVIVA, R.; BRITO, M. M. A. Estratificação educacional entre jovens no Brasil: 1960 a 2010. In: ARRETCHE, M. Trajetórias das desigualdades: Como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Editora Unesp, 2015. p. 59-108.

CHAVES, Antônia S. F. Desvelando a permanência das/dos estudantes cotistas e/ou bolsistas do instituto federal de educação, ciência e tecnologia da bahia (ifba) / campus salvador. Dissertação (Mestrado). PPGEDUC/ UNEB, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo : Paz e Terra, 2017.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1129-1152, Oct. 2007 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000300023&lng=en&nrm=iso>. access on 30 Nov. 2020. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300023.

GENTILI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educ.Soc., Campinas, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, Dec. 2009. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302009000400007&lng=en&nrm=iso>.

access on 01 Dec. 2020. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400007.

GUIMARAES, A. S. CASTRO, N. A. AGIER, M. Imagens e identidades do trabalho. São Paulo: Hucitec/Orstron, 1985.

MIRANDA, Vanessa Mutti de Carvalho. Mulher na eletromecânica: uma questão de identidade? XXXI Congreso Alas Ururugay 2017. Pesquisado no site: <https://www.easyplanners.net/alas2017/opc/tl/3533_vanessa_mutti_de_carvalho_miranda.pdf> acessado em

mar2021.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educ. Soc., Campinas , v. 23, n. 78, p. 15-35, Apr. 2002 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000200003&lng=en&nrm=iso>. access on 12 Mar. 2021. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200003.

QUEIROZ, Delcele Mascarenhas. Universidade e desigualdade: brancos e negros no ensino superior. Brasília : Liber Livro Ed., 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

.

SILVA, Naiaranize Pinheiro. Os alunos da Escola Técnica Federal e a Participação na política estudantil nos anos de 1979 a 1989 em Salvador. Dissertação (Mestrado), FFCH/UFBA, 2009.

SILVA, Naiaranize Pinheiro. Juventude e escola: a constituição dos sujeitos de direito no contexto das Políticas de Ações Afirmativas. Tese de doutorado. FACED/UFBA, 2016.

SOUZA, Jessé de. A elite do atraso: da escravidão à Lava-Jato Leya: Rio de Janeiro, 2017.

Published

2002-12-12

How to Cite

Silva, N. P. da, Brito, S. A., Chaves, A. do S. F., & Miranda, V. M. de C. (2002). PROFESSIONAL EDUCATION AND INEQUALITIES AT IFBA/ CAMPUS SALVADOR. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 11(18), 80–102. https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16599

Issue

Section

DIÁLOGOS PEDAGÓGICOS SUL-SUL