Gender relations through thematic workshops: uses and abuses of History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12298

Keywords:

History. Pedagogy. Gender relations. Thematic workshops. Education.

Abstract

This article seeks to relate the importance of the experience of three thematic workshops related  to  Gender  Studies  with  the  history  teaching  in  Brazilian  schools.  All  the workshops were held in 2018 within the themes "Education and Diversity" and had some aspect related to gender issues in Education: "Cordel's Literature", "Jesus' Lectureand Visual Poetry" and "Holistic Education: Gender, Education and Diversity". To describe and  analyze  the  personal  teaching  experience,  in  order  to  understand  the  cultural experience   dialogically   related   to   the   contributions   of   Gender   analysis,   implies contributing  to  the  necessary  interdisciplinarity  between  the  fields  of  History  and Pedagogy  so  that  it  is  possible  to  build  a  school  space  that  offers  the  possibility  of becoming a space with greater gender equity.

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Author Biographies

Ana Carolina Eiras Coelho Soares, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de História da Universidade Federal de Goiás. Doutora, Mestra e Licenciada/Bacharel em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, possui especialização em Psicopedagogia pela UCAM/RJ e realizou estágio de pós-doutoramento entre 2015/2017 em Antropologia no DAN/UNB com apoio FAPEG/CAPES. Atualmente está Coordenadora do GT Regional de Gênero da ANPUH (Associação Nacional de História) – Goiás; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Gênero/FH-UFG/CNPq. Possui experiência na área de História, com ênfase em estudos sobre a imprensa, literatura, feminismos e sexualidades, atuando principalmente nos seguintes temas: história cultural, gênero, mulheres, violência, literatura, sexualidades, século XIX e XX, José de Alencar e Brasil. Mãe de duas crianças, esteve em licença maternidade em 2011 e 2017/2018.

Suellen Resende de Peixoto, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutoranda em História pelo PPGH da UFG. Mestre em História pela UFG na linha de pesquisa Fronteiras, Interculturalidades e Ensino de História.Pesquisadora no Grupo de Extensão e Pesquisa em Estudos de Gênero- UFG (GEPEG). Especialista em História Cultural pela UFG. Aperfeiçoamento em História Indígena pela UFSJ. Graduada em História e Pedagogia. Atualmente é docente convidada na UEG Campus Itaberaí, na Pós Graduação em Docência na Educação Infantil e Anos Iniciais: Currículo, Diversidade e Tecnologias ministrando no módulo de Gênero e Diversidade do curso de Pedagogia. Atuou como Docente na Graduação de Pedagogia da Fan Padrão.Docente de História Étnico- racial da Faculdade Suldamérica para o curso de Administração e Ciências Contábeis.Coordenadora da Comissão Própria de Avaliação da Faculdade Suldamérica. Experiências na área de Pedagogia (Alfabetização e Letramento, Metodologias Ativas, Planejamento e Avaliação, Políticas Educacionais, Metodologia do Ensino de História, História da Educação I e II). No Ensino Médio, atuou com as disciplinas: Geopolítica, Sociologia e Filosofia. Atualmente é Docente no Colégio de Aplicação Alfredo Nasser no Ensino Fundamental II fase.

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Published

01/06/2020

How to Cite

Soares, A. C. E. C., & Peixoto, S. R. de. (2020). Gender relations through thematic workshops: uses and abuses of History. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 55–79. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12298