The training of the school manager in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16508

Keywords:

Política Educacional, Gestão democrática, Gerencialismo na educação

Abstract

The purpose of this article is to analyze the concepts of school management present in the training processes of principals, with a focus on the Program for the Training of Managers of Pernambuco, developed in the period from 2012 to 2019. The policy analysis theory was used as methodology based on Muller & Surel and the speech analysis of Norman Fairclogh, in order to identify and analyze elements of the education management policy and how it influenced the constitution of the process of training managers. The clashes around the concept of democratic school management and the recent currents of result managerialism in education are resumed. In Pernambuco, a political process of dispute was observed around democratic management and, supported by PROGEPE, a significant advance in managerial ideas for educational management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Alberto Ribeiro Rodrigues, Universidade de Pernambuco

Professor Associado e livre docente da Universidade de Pernambuco.

References

ANTUNES, F. Módulo de Gestão por Resultados na Educação: PROGEPE Programa de Formação de Gestores Educacionais de Pernambuco. 2.ed. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 2019. 37 p.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e Mudança Social. Coord. de tradução: Izabel Magalhães. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.

FONSECA, M.; TOSCHI, M. S; OLIVEIRA, J. F. (org.). Escolas Gerenciadas: Planos de desenvolvimento e Projetos políticos-pedagógico em debate. Goiânia: Ed. da UCG, 2004.

MAGALHÃES, I. R. B. S. Módulo 11 - Gestão Escolar e o Desempenho do Gestor Escolar: PROGEPE Programa de Formação Continuada de Gestores Escolares de Pernambuco. 2. ed. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 2019. 53 p.

MARANHÃO, I. L.; MARQUES, L. R. O Programa de Formação de Gestores Escolares de Pernambuco e a qualidade da educação. In: SANTOS, A. L. F.; ANDRADE, E. F.; MARQUES, L. R.(org.). Políticas Educacionais no Estado de Pernambuco: Discursos, tensões e contradições. Recife: UFPE, 2019.

MARQUES, L. R. Gestão democrática da educação: Os projetos em disputa. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, jul./dez. 2014. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/453 Acesso em: 01 dez. 2017.

MULLER, P.; SUREL, Y. A análise das políticas públicas. Tradução de Agemir Bavaresco e Alceu Ferraro. Pelotas: Educar, 2002.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo VI – Gestão de Patrimônio e de Materiais. PROGEPE. Recife: SEE, 2019a.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo I – Gestão Pública. PROGEPE. Recife: SEE, 2019b.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo XII – Relações Institucionais. PROGEPE. Recife: SEE, 2019c.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo IX – Educação Profissional e Integral. PROGEPE. Recife: SEE, 2019d.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Decreto n. 38.103, de 25 de abril de 2012. Regulamenta os critérios e procedimentos para realização de processo de seleção para função de representação de diretor escolar e diretor adjunto das escolas estaduais, e dá outras providências. Recife: SEE, 2012a. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/?de381032012#:~:text=(Revogado%20pelo%20art.,estaduais%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 10 nov. 2019.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo III - Gestão Democrática, Instrumentos de Gestão e Diálogos com a Comunidade. PROGEPE. Recife: SEE, 2012b.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Módulo X – Competências e Gestão de Pessoas. PROGEPE. Recife: SEE, 2012c.

PERONI, V. M. V.; OLIVEIRA, R. T. C. de; FERNANDES, M. D. E. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 761-778, out. 2009.

SILVA, M. G. M. da; CONRADO, N. L. D. de; LUZ, J. N. N. da. Qualidade na perspectiva das políticas educacionais: significados e paradoxos. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 1, p. 7-17, 2011. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/1404. Acesso em: 10 nov. 2019.

WEBER, S. Prefácio. In: SANTOS, A. L. F. dos; ANDRADE, E. F.; MARQUES, L. R. (org.). Políticas Educacionais no Estado de Pernambuco: Discursos, tensões e contradições. Recife: Ed. UFPE, 2019. ISBN 978-85-415-1113-1.

Published

2021-10-30

How to Cite

RODRIGUES, Luiz Alberto Ribeiro. The training of the school manager in Pernambuco. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.1, p. e021017, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.1.16508. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16508. Acesso em: 22 jul. 2024.