Adult education in Brazilian and Portuguese democracy

A look at government programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16494

Keywords:

Adult Education, Accident preventions, Public policy, Democracy

Abstract

The research aims to understand the space that adult education holds, from the perspective of political action, through the analysis of the proposals (from the) political parties, expressed in the Governmental plans of the latest presidential news, in Brazil (2018), and in the electoral programs of the last legislative elections, in Portugal (2019). The guiding question of the discussion is the following: What place does adult education holds in the government plans of the political parties in Brazil and Portugal? Having into consideration the methodological point of view, it was chosen a qualitative approach, relying on the content analysis of the electoral political plans. The investigation allowed to identify, in the Brazilian political arena and in the Portuguese one, that the public policy proposals for adult education, when identified, assume a diverse set of purposes. It is notable the trend towards an adult education field strongly associated with a set of intentions based on the Lifelong Learning perspective, translated into the instrumentalization of education in the service of economic development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rúben Manuel Amores Marreiros, Universidade de Lisboa

Doutorando em Ciências da Educação - Educação de Adultos.

Ana Claudia Dantas Cavalcanti, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação. Professora Visitante da Universidade Federal de Grande Dourados -UFGD.

Sara Castanheira de Carvalho Pereira Saraiva, Universidade de Lisboa

Mestre em Ciências da Educação-Administração Educacional, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal.

Carmen de Jesus Dores Cavcoco, Universidade de Lisboa

Doutora em Educação. Professora Auxiliar-IEUL.

References

AFONSO, N. Investigação naturalista em educação. Porto: Edições Asa, 2005.

ALHEIT, P. Aprendizagem biográfica: dentro do novo discurso da aprendizagem ao longo da vida. In: ILLERIS, K. (org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013.

ALVES, N. et al. (Coord.). Educação de Adultos: aprender sempre. In: SILVA, M. et al. Pensar a educação: Temas sectoriais. Lisboa: Educa, 2016. p. 09-46.

BARROS, R. As políticas educativas para o Sector da Educação de Adultos em Portugal. Lisboa: Chiado Editora, 2013.

BLOCO DE ESQUERDA. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://programa2019.bloco.org/images/programa-sem-fotos.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

CANÁRIO, R. Educação de Adultos. Um campo e uma problemática. Lisboa: Educa, 2008.

CANÁRIO, R. Novos (des)caminhos da Educação de Adultos? Revista Aprender, Portalegre, n. 34, 2013. Disponível em: http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/74. Acesso em: 20 nov. 2020.

CAVACO, C. Adultos pouco escolarizados. Políticas e práticas de formação. Lisboa: Educa; Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2009.

CAVALCANTI, A. C. D. Construção das Políticas de Educação de Jovens e Adultos em Pernambuco: qual a racionalidade? Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 10 nov. 2020.

CENTRO DEMOCRÁTICO SOCIAL - PARTIDO POPULAR. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://programa2019.bloco.org/images/programa-sem-fotos.pdf. Acesso em: 25 nov. 2020.

CHEGA. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://partidochega.pt/programa-politico-2019/. Acesso em 10 dez. 2020.

COLIGAÇÃO MUDANÇA DE VERDADE. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000618462/proposta_1534304719669.pdf. Acesso em 11 dez. 2020.

FÉRNANDEZ, F. Modelos actuais de educação de pessoas adultas. In: CANÁRIO, R.; BELMIRO, C. (org.). Educação de adultos: Mutações e convergências. Lisboa: Educa, 2005.

FONSECA, D. M. O campo da ética, seu lugar na política. Revista de Informação Legislativa, v. 43, n. 169, jan./mar. 2006. Disponível em: https://www2.sena- do.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/92302/Fonseca%20Dirce%20.pdf?sequence=6&i- sAllowed=y. Acesso em: 15 nov. 2020.

GADOTTI, M. Educação popular e educação ao longo da vida. 2016. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Educacao_Popular_e_ELV_Gadotti.pdf Acesso em: 11 nov. 2020.

INICIATIVA LIBERAL. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://iniciativaliberal.pt/wp-content/uploads/2019/09/compromisso-eleitoral-iniciativa-liberal.pdf. Acesso em: 27 nov. 2020.

JAIR MESSIAS BOLSONARO. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://flaviobolsonaro.com/PLANO_DE_GOVERNO_JAIR_BOLSONARO_2018.pdf. Acesso em 24 nov. 2020.

JALALI, C. Partidos e sistemas partidários. Lisboa: Fundação Manuel dos Santos, 2017.

LE VEUGLE, J. Iniciação à Educação Permanente. Porto: Família 2000, 1976.

LIMA, L. A educação de adultos em Portugal (1974-2004). In: CANÁRIO, R.; BELMIRO, C. (org.). Educação e formação de adultos: Mutações e convergências. Lisboa: Educa, 2005.

LIMA, L. C; GUIMARÃES, P. Lógicas políticas de educação de adultos en Portugal. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 168, p. 600-623, 2018.

LIMA. L. C. A Educação faz tudo? Crítica ao pedagogismo na “sociedade da aprendizagem”. Revista Lusófona de Educação, v. 15, n. 15, p. 41-54, 2010. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/1519. Acesso em: 10 nov. 2020.

LIVRE. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://programa.partidolivre.pt. Acesso em: 27 nov. 2020.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACHADO, M. M.; BARROS, R. Aspectos da construção histórica da identidade da educação de jovens e adultos no Brasil e em Portugal: enfoque na agenda política e suas práticas discursivas. Cadernos de História da Educação, v. 19, n. 1, p. 91-109, jan./abr. 2020. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/ar-ticle/view/52698/28148. Acesso em: 20 jan. 2021.

MOVIMENTO DEMOCRÁTICO BRASILEIRO. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000622281/proposta_1534354939646.pdf. Acesso em: 24 nov. 2020.

PARTIDO COMUNISTA PORTUGUÊS. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://www.cdu.pt/2019/pdf/programa_eleitoral_pcp.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.

PARTIDO DA SOCIAL DEMOCRACIA BRASILEIRA. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000602477/proposta_1533849607885.pdf. Acesso em 29 out. 2020.

PARTIDO DEMOCRÁTICO TRABALHISTA. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/ BR/2022802018/280000605589/proposta_1533938913830.pdf. Acesso em 30 nov. 2020.

PARTIDO DOS TRABALHADORES. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://pt.org.br/wp-content/uploads/2018/08/plano-de-governo_haddad-13-pdf.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

PARTIDO NOVO. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000607640/proposta_1534522080782.pdf. Acesso em: 13 nov. 2020.

PARTIDO SOCIAL DEMOCRATA. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://www.psd.pt/sites/default/files/2020-09/Programa-Eleitoral-2019.pdf. Acesso em: 24 nov. 2020.

PARTIDO SOCIALISMO E LIBERDADE. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000601016/proposta_1533565462424.pdf. Acesso em: 19 nov. 2020.

PARTIDO SOCIALISTA. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://www.ps.pt/programa-eleitoral-ps-legislativas2019.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

PESSOAS-ANIMAIS-NATUREZA. Programa eleitoral. 2019. Disponível em: https://pan.com.pt/eleicoes/eleicoes-legislativas-2019/programa-eleitoral/. Acesso em: 30 nov. 2020.

PIERRO, M. C. Desafíos de las políticas públicas para el aprendizaje y la educación con personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caribe. Decisio, mayo/agosto 2018. Disponível em: https://www.crefal.org/decisio/images/pdf/decisio-50/decisio-50-art01.pdf. Acesso: 10 nov. 2020.

REDE SUSTENTÁVEL. Plano de governo. 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000622171/proposta_1535040841979.pdf. Acesso em: 24 nov. 2020.

SÉRGIO, M. C.; MORGADO, J. C. Currículo emancipatório para educação de jovens e adultos: uma construção possível. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 4, n. 10, p. 133-146, jan./abr. 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3653/1960. Acesso em: 29 dez. 2020.

SOUZA, J. F. Educação popular e movimentos sociais. In: CANÁRIO, R. (org.). Educação popular e movimentos sociais. Educa: Lisboa, 2007.

Published

2021-10-30

How to Cite

MARREIROS, Rúben Manuel Amores; CAVALCANTI, Ana Claudia Dantas; SARAIVA, Sara Castanheira de Carvalho Pereira; CAVCOCO, Carmen de Jesus Dores. Adult education in Brazilian and Portuguese democracy: A look at government programs. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.1, p. e021010, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.1.16494. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16494. Acesso em: 23 nov. 2024.