Da Aldeia à WEB: TIC em uma escola indígena de Miranda-MS

Authors

  • Ednei Nunes de Oliveira UFGD

DOI:

https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.7795

Keywords:

Informatics in Education. Teacher training. Indigenous People.

Abstract

The exclusion of indigenous peoples has occurred in the same proportion as the exclusion of economically disadvantaged urban groups. Therefore, in this work, we reflect on the use of digital resources of Information and Communication Technologies (TIC) at the Cacique Timóteo Indigenous State School, Miranda, MS. The study methodology was participant observation and the research was done through interventions in the execution of a training project started in Indigenous teachers' Informatics. They collaborated in the research, scholarship recipients of the Institutional Scholarship Program of the Federal University of Grande Dourados (EaD/UFGD). During the research, pedagogical actions could be rethought and restructured, the posture of critical-reflexive and participatory apprentice began to be adopted by the researchers and the researched group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARNEIRO, Raiane. MS 40 anos: Índios lutam para manter tradições vivas em meio a fazendas. Cotidiano. Midiamax. 14/10/2017. Disponível em: https://www.midiamax.com.br/ms-40-anos-indios-lutam-para-manter-tradicoes-vivasem-meio-a-fazendas/ Acessado em 09 Nov 2017

ESCOLAS. E. E. Indígena Cacique Timoteo. Disponível em: http://www.escol.as/257144-ee-indigena-cacique-timoteo Acessado em 09 nov 2017

MATTAR, João. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.

MATTAR, João. Web 2.0 e redes sociais na educação a distância: Cases no Brasil. Laeduc@cion, Revista digital, nº 145, maio 2011. Disponível em:

http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_145/studies/EyEP_mattar_ES.pdf. Acesso em: 15 abr. 2016.

PINTO, A. A. A “inclusão digital indígena” na Sociedade da Informação. In. Revista Iberoamericana de Ciência da Informação (RICI), v.1 n.1, p.37-51, jun./dez. 2008. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/806/2350. Acessado em: 12 Mar 2016.

TRIVIÑOS, A. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2018-03-27

How to Cite

Oliveira, E. N. de. (2018). Da Aldeia à WEB: TIC em uma escola indígena de Miranda-MS. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 5(7), 119–124. https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.7795

Issue

Section

Relatos de experiência