Análise da prática docente no processo de ensino de programação orientada a objeto mediado por meio de rede social educativa
Keywords:
Object‐oriented programming. Collaborative learning. Educational social network.Abstract
This dissertation aims at analyzing the effectiveness of teaching Object Oriented Programming (OOP) mediated by social educational platform to propose improvements of styles of interaction and collaboration aiming to improve the perception of the user experience on these activities. The method corresponds to the stages of progress involving the exploratory phase, the delimi‐ tation of the study, preparation activities, systematic analysis and reporting. Purposive sampling will be students of the discipline of Object Oriented Pro‐ gramming Course attendance Degree in Computing. The results of the study show that the combination of collaborative tool for teaching object‐oriented programming is presented as a new teaching methodology for the teacher to reflect their teaching practice, from the content to the transmitter mediating the process of obtaining knowledge . These results allowed to propose new functional requirements that will improve the Educational Social Network ‐ RE‐ DU, to promote a more collaborative education through the mediation of teachers and students in carrying out their teaching activities.Downloads
References
.JUNIOR, D.P., FREITAS, R.L. Estratégias para melhorar os processos de abstração na disciplina de Algoritmos. XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. João Pessoa, PB, Brasil, 2010.
FRANÇA, E.L.; FELIX, Z.C.; SOUZA, M.S.; CARNEIRO, T.B.; SOUSA, P.R.C; FILHO, C.A.P.D. Utilização de Objetos de Aprendizagem em Sistemas Tutores Inteligentes para o ensino da Programação. VII SEGeT - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 2010.
BOOCH, Grady. “Object‐Oriented Analysis and Design”. Second Edition. The Benja‐min/Cummings Publishing Company, Inc., 1994.
GUERRAOUI, Rachid at all. “Strategic Directions in Object‐Oriented Programming”. Computing Surveys, Vol. 28, No 4, December 1996, pp, 691‐737.
RUMBAUGH, J. Modelagem e Projetos Baseados em Objetos: Rio de Janeiro: Editora Campus, 1994.
LIU, Li, LIU, Jiang, ZHUANG, Hong, WANG, Zhaoqing. 2009. LCM Exploration and Practice In OOP Teaching. International Conference on Scalable Computing and Communications;
The Eighth International Conference on Embedded Computing. IEEE.
LAI, CHIEN‐HUNG, LIN, WEI‐CHING, JONG, BIN‐SHYAN, HSIA, YEN‐TEH. 2013. Java Assist Learning System for Assisted Learning on Facebook. IEEE.
CHORFI, A. ZIDANI, A. LEZZAR, F. 2012. Building a shared editing workspace for learners' cooperative programming. Education and e‐Learning Innovations (ICEELI), 2012 International Conference on.
MORGADO, L. FONSECA, B. MARTINS, P. PAREDES, H. 2012. Social
networks, microblogging, virtual worlds, and Web 2.0 in the teaching of programming techniques for soft‐ware engineering: A trial combining collaboration and social interaction beyond college. Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2012 IEEE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.