Conhecendo as estratégias de aprendizagem adotadas pelos alunos dos cursos de graduação modalidade EaD: reflexões iniciais
Keywords:
Distance learning. Strategies learning. Collaborative learning.Abstract
The modality of Distance Learning (DL) has provided new types of in‐ teraction for learning. Considering learning as a collaborative perspective, in which students are not merely reproducers of information and that learning processes can be enhanced by the use of different strategies, the present work aims to analyze some learning strategies used by students of distance graduate programs. In that sense a Scale of Student Perception of DL (DL‐SSP) was devel‐ oped, containing 124 questions in which students demonstrate involvement with this modality and conditions for their independent development of the course. Within that scale, 48 questions allowed the analysis of cognitive and metacognitive strategies used by students of DL. Not only has the data allowed us to conclude that metacognitive strategies are more used by students than the cognitive strategies, but also indicate the importance of a job that encour‐ ages the development to this type of learning strategies to enable better stu‐ dent's performance.Downloads
References
ABBAD, G. S.; ZERBINI, T.; SOUZA Daniela B. Lima. Panorama das pesquisas em Educação a Distância no Brasil. Estudos de Psicologia, 15(3), p. 291‐298, setembro‐dezembro/2010
ABBAD,G.S.; CORREA, V. P.; MENESES, P. P. Avaliação de treinamentos a distância: relações entre estratégias de aprendizagem e satisfação com o treinamento. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online) vol.11 no.2 São Paulo Mar./Abr. 2010
AKERLING, G.; TREVITT, C. Enhancing self‐directed learning through educational technology: when students resist the change. Innovations in Education and Training International, v. 36, n. 2, p. 96‐105, 1999
ANDERSON, T.; DRON, J. Three generations of distance education pedagogy. IRRODL International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 12, n. 3, 2011
BARTALO, Linete; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. Estratégias de estudo e aprendizagem de alunos universitários: Um estudo exploratório. I n f. I n f. Londrina, 2008.v. 13, n.2, p. 1‐14, jul. /dez. 2008.
BEHAR, P.A. (Org) Modelos Pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BORUCHOVITCH, E. ; SANTOS, A. A. A. Estratégias de Aprendizagem: conceituação e avaliação. In: NORONHA, A. P. P.; SANTOS, A.A.A.; SISTO, F. F. Facetas do fazer em Avaliação Psicológica. São Paulo: Vetor Editora, p. 107‐123, 2006.
BORUCHOVITCH, Evely. A Psicologia cognitiva e a metacognição: Novas perspectivas para o fracasso escolar brasileiro. Tecnologia Educacional, p. 22‐28. 1993
FERREIRA, Z. N.; MENDONÇA, G. A. de A. O perfil do aluno de Educação a Distânciano ambiente teleduc. 2007 Disponível em: http://www.visionvox.com.br/ biblioteca/o/O‐
perfil‐do‐aluno‐de‐EaD.pdf. Acesso em: 5 jun 2013
MOORE, Michael G. Independent Study. In: BOYD, R.; APPS, J. (eds.) Redefining the discipline of adult education. San Francisco: Jossey‐Bass, 1980. p. 16‐31 Disponível em:
http://www.ed.psu.edu/acsde/pdf/independent_study.pdf Acessado em 12 jul. 2013.
PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. A. Educação a Distância possibilitando a formação do professor com base no ciclo da prática pedagógica. In: MORAES, M. C. Educação a Distância: fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp/NIED, 2002.
PRETI, Oresti (Org.). Educação a Distância: Sobre discursos e práticas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005
POZO, J. I. Estratégias de aprendizagem. In: COLL, C.; PLACIOS, J. & MARCHESI A. (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação (pp. 176‐197). Porto Alegre: Artes Médicas,1996
RABELLO, C. R. L. Aprendizagem na Educação a Distância: Dificuldades dos Discentes de Licenciatura em Ciências Biológicas na Modalidade Semipresencial. Rio de Janeiro, 2007. Dissertação (Mestrado em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007
SILVA, A. L.; SÁ, I. Saber estudar e estudar para saber. 2ª ed. Portugal: Porto Editora, 1997.
SOUZA, Liliane Ferreira Neves Inglez de. Estratégias de aprendizagem e fatores motivacionais relacionados. Educar, Curitiba, 2010. n. 36, p. 95‐107, Janeiro 2010.
WARR, P. & ALLAN, C. Learning strategies and occupational training. Internacional Review of Industrial and Organizational Psychology, 13, 83‐121, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.