Conhecendo as estratégias de aprendizagem adotadas pelos alunos dos cursos de graduação modalidade EaD: reflexões iniciais

Authors

  • Suselei Aparecida Bedin Affonso Anhanguera Educacional
  • Ligiane Raimundo Gomes UniABC

Keywords:

Distance learning. Strategies learning. Collaborative learning.

Abstract

The modality of Distance Learning (DL) has provided new types of in‐ teraction for learning. Considering learning as a collaborative perspective, in which students are not merely reproducers of information and that learning processes can be enhanced by the use of different strategies, the present work aims to analyze some learning strategies used by students of distance graduate programs. In that sense a Scale of Student Perception of DL (DL‐SSP) was devel‐ oped, containing 124 questions in which students demonstrate involvement with this modality and conditions for their independent development of the course. Within that scale, 48 questions allowed the analysis of cognitive and metacognitive strategies used by students of DL. Not only has the data allowed us to conclude that metacognitive strategies are more used by students than the cognitive strategies, but also indicate the importance of a job that encour‐ ages the development to this type of learning strategies to enable better stu‐ dent's performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAD, G. S.; ZERBINI, T.; SOUZA Daniela B. Lima. Panorama das pesquisas em Educação a Distância no Brasil. Estudos de Psicologia, 15(3), p. 291‐298, setembro‐dezembro/2010

ABBAD,G.S.; CORREA, V. P.; MENESES, P. P. Avaliação de treinamentos a distância: relações entre estratégias de aprendizagem e satisfação com o treinamento. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online) vol.11 no.2 São Paulo Mar./Abr. 2010

AKERLING, G.; TREVITT, C. Enhancing self‐directed learning through educational technology: when students resist the change. Innovations in Education and Training International, v. 36, n. 2, p. 96‐105, 1999

ANDERSON, T.; DRON, J. Three generations of distance education pedagogy. IRRODL International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 12, n. 3, 2011

BARTALO, Linete; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. Estratégias de estudo e aprendizagem de alunos universitários: Um estudo exploratório. I n f. I n f. Londrina, 2008.v. 13, n.2, p. 1‐14, jul. /dez. 2008.

BEHAR, P.A. (Org) Modelos Pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BORUCHOVITCH, E. ; SANTOS, A. A. A. Estratégias de Aprendizagem: conceituação e avaliação. In: NORONHA, A. P. P.; SANTOS, A.A.A.; SISTO, F. F. Facetas do fazer em Avaliação Psicológica. São Paulo: Vetor Editora, p. 107‐123, 2006.

BORUCHOVITCH, Evely. A Psicologia cognitiva e a metacognição: Novas perspectivas para o fracasso escolar brasileiro. Tecnologia Educacional, p. 22‐28. 1993

FERREIRA, Z. N.; MENDONÇA, G. A. de A. O perfil do aluno de Educação a Distânciano ambiente teleduc. 2007 Disponível em: http://www.visionvox.com.br/ biblioteca/o/O‐

perfil‐do‐aluno‐de‐EaD.pdf. Acesso em: 5 jun 2013

MOORE, Michael G. Independent Study. In: BOYD, R.; APPS, J. (eds.) Redefining the discipline of adult education. San Francisco: Jossey‐Bass, 1980. p. 16‐31 Disponível em:

http://www.ed.psu.edu/acsde/pdf/independent_study.pdf Acessado em 12 jul. 2013.

PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. A. Educação a Distância possibilitando a formação do professor com base no ciclo da prática pedagógica. In: MORAES, M. C. Educação a Distância: fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp/NIED, 2002.

PRETI, Oresti (Org.). Educação a Distância: Sobre discursos e práticas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005

POZO, J. I. Estratégias de aprendizagem. In: COLL, C.; PLACIOS, J. & MARCHESI A. (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação (pp. 176‐197). Porto Alegre: Artes Médicas,1996

RABELLO, C. R. L. Aprendizagem na Educação a Distância: Dificuldades dos Discentes de Licenciatura em Ciências Biológicas na Modalidade Semipresencial. Rio de Janeiro, 2007. Dissertação (Mestrado em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007

SILVA, A. L.; SÁ, I. Saber estudar e estudar para saber. 2ª ed. Portugal: Porto Editora, 1997.

SOUZA, Liliane Ferreira Neves Inglez de. Estratégias de aprendizagem e fatores motivacionais relacionados. Educar, Curitiba, 2010. n. 36, p. 95‐107, Janeiro 2010.

WARR, P. & ALLAN, C. Learning strategies and occupational training. Internacional Review of Industrial and Organizational Psychology, 13, 83‐121, 1998.

Published

2014-05-26

How to Cite

Affonso, S. A. B., & Gomes, L. R. (2014). Conhecendo as estratégias de aprendizagem adotadas pelos alunos dos cursos de graduação modalidade EaD: reflexões iniciais. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 1(2), 22–31. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3257

Issue

Section

Artigos