Teste Kappa de Concordância na Delimitação de Unidades Prosódicas em Enunciados Numéricos no PB

Authors

Keywords:

Prosodic units, Kappa test, Numerical groupings

Abstract

This paper aims to verify the agreement in the delimitation of prosodic units in numerical utterances in Brazilian Portuguese (BP). For that, we used the Fleiss Kappa agreement test among expert and naive raters, with utterances of nominal numbers, namely: individual taxpayer registry identification (CPF), postal code (CEP), identity card (ID), mobile (Cel) and fixed (Tel) telephone numbers. Results showed a significant agreement regarding the segmentation of the numerical groupings, both among trained and untrained raters, since the Kappa coefficient showed no values less than 0.75. Our findings suggest that people are able to identify, in a very homogeneous way, prosodic boundaries in numerical groupings, even though they are not experts in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ayane Nazarela Santos de Almeida, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Ayane Nazarela Santos de Almeida é doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas e docente do curso de Licenciatura em Letras: Língua Portuguesa/Libras/Língua Inglesa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Atua principalmente nas seguintes áreas: língua portuguesa, prosódia, fonética experimental e ensino de língua portuguesa para Surdos.

Miguel Oliveira Jr, Universidade Federal de Alagoas

Miguel Oliveira Jr é doutor em Linguística pela Simon Fraser University (Vancouver, Canadá) e docente da Faculdade de Letras (FALE-UFAL) e do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Alagoas. Atua principalmente nas seguintes áreas: prosódia, fonética experimental, psicolinguística e documentação linguística.

Published

2025-12-15

How to Cite

Almeida, A. N. S. de, & Oliveira Jr, M. (2025). Teste Kappa de Concordância na Delimitação de Unidades Prosódicas em Enunciados Numéricos no PB. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 13(20). Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/20622

Issue

Section

Artigos