Academic literacy practices with podcasts in language and literature programs: the heterogeneity of discursive voices in scriptwriting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20464

Keywords:

Letramentos acadêmicos, podcasts, vozes discursivas, acadêmicos

Abstract

The production of podcasts by undergraduate students in Language and Literature programs was implemented as a pedagogical strategy at two higher education institutions: one in the southeast and another in the south of Brazil. This initiative originated from the challenges related to pre-service teachers’ education as part of broader academic literacy practices. In this context, the present study aims to analyze manifestations of the heterogeneity of discursive voices in the written production of podcast scripts.  From an ethnographic perspective of language, the analyses prioritize the production of podcast episodes, particularly regarding the written script, in dialogue with scientific dissemination via podcasts. An interactional view is adopted in the writing of the podcasts, in dialogue with the heterogeneity of discursive voices in the writing of the scripts. Regarding the forms of reference to these voices, the data indicate manifestations of paraphrases and metaphrases, according to Bertrand Daunay, with a prevalence of the first one. Thus, accordingly to scientific dissemination, this heterogeneity is evident in the movement that tensions modes of reference to others' discourse and modes of understanding about the teaching of Portuguese language, which are commonly expressed in society.

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Author Biographies

Adriana Fisher, Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora e mestre em Linguística pela UFSC, com pós-doutorado na Universidade do Minho, Portugal. Possui graduação em Letras pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). É docente no Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras (Departamento de Letras) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da FURB. Atuou como docente no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (UCPel), como Investigadora Auxiliar no Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, em Braga, Portugal. É líder do grupo CNPQ Linguagens e Letramentos na Educação, na FURB. Investiga a construção de letramentos acadêmicos no Ensino Superior na relação com a Educação Básica. Coopera em projetos e redes interinstitucionais (UNESP - Capes Print, PUCMINAS - CNPQ Universal), projetos na IES de atuação, com financiamento estadual (FAPESC). Coordena projeto, em rede de pesquisa nacional e internacional, com fomento da FAPESC, sob enfoque dos letramentos acadêmico-científicos, divulgação científica e desinformação. Orienta/supervisiona acadêmicos em nível de doutorado, mestrado, iniciação científica e pós-doutorado. É parte de comitês científicos de eventos, avaliadora de periódicos e de agência de fomento (CNPQ). Tem experiência nas áreas de Linguística Aplicada e Educação, com enfoques em práticas de letramentos envolvendo tecnologias digitais, literaturas, internacionalização em formação de professores, ensino e aprendizagem na área das linguagens.

Arnalda Dobric, University of Zagreb

She graduated from the Faculty of Humanities and Social Sciences, Universtity of Zagreb (English Language and Literature; Phonetics) in 1999 where she completed additional free studies of Portuguese Language and Literature in 2010 and received her Ph.D. in Lingusitcs (subfield: Phonetics) in 2011. She completed two seminars of the Verbotonal method, the first level seminar in SUVAG, Zagreb, and the second level seminar in Aliance Française, Padua, Italy. Furthermore, she obtained two scholarships from the Camões Institute (Portugal) that were realized at the University of Lisbon (Faculdade de Letras) and the University of Minho (Braga, CEHUM) and obtained the interantional DUPLE (C2 level diploma of  Portuguese language) in 2015. She has collaborated on five scientific projects. Her scientific research and interest areas are: hearing perception, hearing pathology, memory, bilingualism, mulitlingalism, speech and hearing rehabilitation, speech and movement, animal communication, therapeutic animals in speech and hearing rehabilitaiton.

Thais de Souza Schlichting, FURB

Doutora em Linguística (área de concentração Psicolinguística) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado em Educação) da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Graduada em Letras (Língua Portuguesa - Língua Inglesa e suas respectivas literaturas) pela FURB. Professora no Departamento de Letras da FURB. Faz parte dos grupos de pesquisa Linguagens e Letramentos na Educação (FURB), Grupo de Estudo e Pesquisa em Leitura e Compreensão (UFSC) e do Grupo de Estudo de Alfabetização - GRUPA (UNESP). Tem experiência na área de Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, escrita, oralidade, processos de autoria e metodologias ativas na educação superior. Tem experiência como professora no Ensino Fundamental II, no Ensino Médio e no Ensino Superior.

Camila Grimes, FURB

Possui graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura (2009) e Bacharelado (2010) pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB, graduação em Segunda Licenciatura em Geografia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI (2018), graduação em Pedagogia pela Universidade do Contestado - UnC (2018), especialização em Administração Escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2018), mestrado em Educação (2013) e doutorado em Educação (2023) pela FURB. Atuou na gestão da Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes (2017-2023). Desde 2014 é professora efetiva em Ciências, Biologia e Geografia no estado de Santa Catarina e desde 2021 atua como tutora na UNIGRAN - Centro Universitário da Grande Dourados. Atua no grupo de pesquisa Linguagens e letramentos na educação, com enfoque nas práticas de letramentos científicos, na Teoria Histórico-Cultural e nos processos de ensinar e de aprender em Ciências da Natureza.  Realizou (2024-2025) estágio de Pós-Doutorado em Educação na FURB, com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina - FAPESC.

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Published

2025-12-13

How to Cite

Fisher, A., Dobric, A., Schlichting, T. de S., & Grimes, C. (2025). Academic literacy practices with podcasts in language and literature programs: the heterogeneity of discursive voices in scriptwriting. Raído, 19(48), 296–315. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20464