Science, Linguistics and Scientific Communication

Understandings of Brazilian and Portuguese Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18091

Keywords:

scientific communication, language sciences, repurposed content, podcast

Abstract

The popularisation of science (PS), especially through podcasts and videos, have
played an essential role in democratising scientific knowledge, making it accessible to a broader
audience and encouraging the development of scientific literacy. Building upon this conception,
this study examined focus group sessions with students from Brazilian and Portuguese
schools, investigating their understandings of science, linguistics, and PS. To do so, an
analysis of enunciative mechanisms (Bronckart, 1999) was conducted, particularly focusing on modalisations and the different voices expressed in their discourse. As a result, regarding modalisations, the use of appreciative, pragmatic, and deontic ones, as well as the zero degree of modalisation (absolute data), was noted, indicating the relevance of interaction with diverse social voices for the (de)construction of understandings by the human agent. Concerning voices, a diversity of expressions was observed, based on the voices of authors and characters, revealing a wide range of perspectives, addressing topics from the relevance of logic in scientific research to the appreciation of notable linguistic contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora sênior da Universidade Estadual de Londrina ( UEL), membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, líder do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) (UEL/CNPq), e pesquisadora do ALTER (USP/CNPq). Possui mestrado e doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL, PUC-SP), com período sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, da Universidade de Genebra. Tem estágio de Pós-Doutorado no LAEL-PUC-SP (2007-2008) , no PPG em Estudos Linguísticos da UFMG (2012) e em Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro (2022).

Bruna Oliveira Braz, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Bacharel e licenciada em Ciências Biológicas (2016), licenciada em Letras-Inglês (2025) e Mestranda no Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguem, todos pela Universidade Estadual de Londrina. Bolsista de Apoio Técnico a Peswuisa 1A no Laboratório de Letramentos Acadêmicos-Científicos.

Gabriela Pepis Belinelli, UEL

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus de Cornélio Procópio, e Licenciada em Letras - Português e Inglês pela mesma instituição/campus. Atualmente, é pesquisadora e bolsista técnica do Laboratório Integrado de Letramentos Acadêmico Científicos (LILA), com financiamento do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Também é membro de dois grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: Diálogos Linguísticos e Ensino (DIALE) e Linguagem e Educação (LED). 

References

#00 Piloto — Divulgação da Linguística. [S. l.]. 2023. 1 vídeo (5min22s). Publicado pelo canal Colmeia Linguística. Disponível em: https://youtu.be/JS231sv5UbY?si=WFxTsvgfxtfcVCpj. Acesso em: 22 fev. 2024.

ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396–404, 1996. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em: 22 fev. 2024.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.

CORREIA, M. Quem são e o que fazem os linguistas? Diário de Notícias, [S. l.], 2020. Disponível em: https://www.dn.pt/opiniao/opiniao-dn/convidados/quem-sao-e-o-que-fazem-os-linguistas-12314341.html/. Acesso em: 22 fev. 2024.

Cristovao, V.L.L.; PEREIRA, L. A. A divulgação científica nas ciências da linguagem do Brasil e de Portugal. mídias e gêneros em foco. In: GRAÇA, L.; GONÇALVES, M.; BUENO, L.; LOUSADA, E. (Org.). Da didática de língua(s) ao seu ensino: estudos de homenagem ao professor Joaquim Dolz. Campinas: Pontes, 2023. p. 211-230. DOI: https://doi.org/10.29327/5328493.1-10

Cristovão, V.L.L. et al. Uma cartografia da divulgação científica em Ciências da Linguagem no Brasil e em Portugal. Diacrítica, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 284–309, 2023. Disponível em: https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5400. Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.5400

FERREIRA, P. Antelóquio. In: CORREIA, F; SOARES, A. (Coord.). Comunicação de Ciência: das universidades ao grande público. Aveiro: Edições Afrontamento, 2019. p. 6-11.

FERREIRA, L. M. L.; NUNES, N. Escola divulga ciências. Foz do Iguaçu: [s. n.], 2020.

MAGALHÃES, T. G.; Cristovão, V.L.L. Letramento científico, gêneros textuais e ensino de línguas: uma contribuição na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo. Raído, Dourados, v. 12, n. 30, p. 52–72, 2018. Disponível em: Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v12i30.9382

MOTTA-ROTH, D. Letramento científico: sentidos e valores. Notas de Pesquisa, Santa Maria, v. 1, n. 0, p. 12–25, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/nope/article/view/3983. Acesso em: 22 fev. 2024.

PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.

RIBEIRO, R. M.; FRAGOSO, V. S. Letramento científico no Ensino Fundamental: concepções e ações docentes. Leia Escola, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 128-141, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/leia/article/view/728. Acesso em: 27 fev. 2024.

Published

2024-12-15

How to Cite

Cristovão, V. L. L., Braz, B. O., & Belinelli, G. P. (2024). Science, Linguistics and Scientific Communication: Understandings of Brazilian and Portuguese Students. Raído, 18(46), 121–147. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18091

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching