Science, Linguistics and Scientific Communication
Understandings of Brazilian and Portuguese Students
DOI:
https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18091Keywords:
scientific communication, language sciences, repurposed content, podcastAbstract
The popularisation of science (PS), especially through podcasts and videos, have
played an essential role in democratising scientific knowledge, making it accessible to a broader
audience and encouraging the development of scientific literacy. Building upon this conception,
this study examined focus group sessions with students from Brazilian and Portuguese
schools, investigating their understandings of science, linguistics, and PS. To do so, an
analysis of enunciative mechanisms (Bronckart, 1999) was conducted, particularly focusing on modalisations and the different voices expressed in their discourse. As a result, regarding modalisations, the use of appreciative, pragmatic, and deontic ones, as well as the zero degree of modalisation (absolute data), was noted, indicating the relevance of interaction with diverse social voices for the (de)construction of understandings by the human agent. Concerning voices, a diversity of expressions was observed, based on the voices of authors and characters, revealing a wide range of perspectives, addressing topics from the relevance of logic in scientific research to the appreciation of notable linguistic contributions.
Downloads
References
#00 Piloto — Divulgação da Linguística. [S. l.]. 2023. 1 vídeo (5min22s). Publicado pelo canal Colmeia Linguística. Disponível em: https://youtu.be/JS231sv5UbY?si=WFxTsvgfxtfcVCpj. Acesso em: 22 fev. 2024.
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396–404, 1996. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em: 22 fev. 2024.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.
CORREIA, M. Quem são e o que fazem os linguistas? Diário de Notícias, [S. l.], 2020. Disponível em: https://www.dn.pt/opiniao/opiniao-dn/convidados/quem-sao-e-o-que-fazem-os-linguistas-12314341.html/. Acesso em: 22 fev. 2024.
Cristovao, V.L.L.; PEREIRA, L. A. A divulgação científica nas ciências da linguagem do Brasil e de Portugal. mídias e gêneros em foco. In: GRAÇA, L.; GONÇALVES, M.; BUENO, L.; LOUSADA, E. (Org.). Da didática de língua(s) ao seu ensino: estudos de homenagem ao professor Joaquim Dolz. Campinas: Pontes, 2023. p. 211-230. DOI: https://doi.org/10.29327/5328493.1-10
Cristovão, V.L.L. et al. Uma cartografia da divulgação científica em Ciências da Linguagem no Brasil e em Portugal. Diacrítica, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 284–309, 2023. Disponível em: https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5400. Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.5400
FERREIRA, P. Antelóquio. In: CORREIA, F; SOARES, A. (Coord.). Comunicação de Ciência: das universidades ao grande público. Aveiro: Edições Afrontamento, 2019. p. 6-11.
FERREIRA, L. M. L.; NUNES, N. Escola divulga ciências. Foz do Iguaçu: [s. n.], 2020.
MAGALHÃES, T. G.; Cristovão, V.L.L. Letramento científico, gêneros textuais e ensino de línguas: uma contribuição na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo. Raído, Dourados, v. 12, n. 30, p. 52–72, 2018. Disponível em: Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v12i30.9382
MOTTA-ROTH, D. Letramento científico: sentidos e valores. Notas de Pesquisa, Santa Maria, v. 1, n. 0, p. 12–25, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/nope/article/view/3983. Acesso em: 22 fev. 2024.
PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.
RIBEIRO, R. M.; FRAGOSO, V. S. Letramento científico no Ensino Fundamental: concepções e ações docentes. Leia Escola, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 128-141, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/leia/article/view/728. Acesso em: 27 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
