Written as an essay, published as an article? Hybridization and standardization in academic writing
DOI:
https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20331Keywords:
genre hybridization, academic writing, discursive standardizationAbstract
This article examines the marginalization of the essay genre and its veiled presence in scientific publications within the humanities, based on the analysis of 1,365 abstracts from articles published between 2013 and 2016 in Qualis A1 journals in the fields of Linguistics and Literature. Grounded in the hypothesis that the essay genre remains active, albeit frequently concealed under the formal labeling of scientific articles, the study draws on the sociorhetorical approach to academic genres (Swales, 1990) and on scholarship addressing the role of the essay genre in academic publishing (Larrosa, 2003; Pena, 2005; Paviani, 2009; Bertero, 2011). These are articulated with discussions on legitimation and institutionalization processes, particularly from the perspective of New Literacy Studies (Lea & Street, 1998, 2006, 2014) and the notion of metapragmatic function (Silverstein, 1993; Mey, 2001; Signorini, 2008a). The methodology involved identifying textual and discursive patterns, with a focus on lexical selection and rhetorical structure. The results point to a process of hybridization between the article and the essay, particularly in more interpretative fields such as Literature, where reflexive language, the absence of methodological sections, and subjective stances are recurrent. The analysis reveals that, although marginalized by institutional evaluation systems and dominant editorial norms, the essay persists as an epistemic and discursive form. This phenomenon suggests a structural tension between knowledge production practices in the humanities and prevailing regimes of scientific legitimation, highlighting the need to revisit formal criteria for the recognition of academic genres.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. "O ensaio como forma". Em: COHN, Gabriel. Theodor Adorno. São Paulo: Ática, 1986.
ADORNO, Theodor. “ O ensaio como forma ” (pág. 15-45). In: Adorno, W.T, Notas de Literatura I. Tradução Jorge de Almeida, Ed. 34, Coleção espírito crítico, 2003.
ALUÍSIO, S. M.; Oliveira Jr., O. N. A. Detailed schematic structure of research
papers introductions: An application in support-writing tools. Revista de la
Sociedad Espanyola para el Procesamiento del Lenguaje Natural. n.19:141–147.
1996. Disponível em: <http://www.cica.es/sepln96/sepln96.html>.
ANTCONC. Disponível em: <
https://www.laurenceanthony.net/software/antconc/>. Acesso em: 25 out. 2018.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1979/2003.
BERTERO, C. O. O que é um Ensaio Teórico? Réplica a Francis Kanashiro Meneguetti. Revista RAC, 2011. V.15, n.2. pp.338-342.
FELTRIM, V. D.; TEUFEL, S.; NUNES, M. G. V.; ALUÍSIO, S. M. Argumentative Zoning Applied to Critiquing Novices’ Scientific Abstracts. Computing Attitude and Affect in Text: Theory and Applications, 2006. v. 20, p. 233-246.
LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Revista Educação & Realidade. P. 101-115. V.28, n.2, 2003.
LEA, M.; STREET, B. Student writing and faculty feedback in higher education: an
academic literacies approach. In: Studies in Higher Education. v.23, n.2 , 1998.
LEA, M.; STREET, B. The “academic literacies” model: theory and applications. Theory into practice, v. 45, n. 4, p.
368-377, 2006. Disponível em:
<http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/cd/English/22i.pdf> Acesso em: janeiro. 2023.
MEY, J. L. Pragmatics: An Introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers,
2001.
MENEGALDO, Karina. Padrões de resumos de artigos científicos de Linguística e Literatura publicados em revistas brasileiras entre 2013 e 2016. 2024. 1 recurso online (251 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: 20.500.12733/21939. Acesso em: 1 jul. 2025.
PAVIANI, J. O ensaio como gênero textual. V Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais: o ensino em foco – V SIGET. Caxias do Sul, 2009.
SILVA, P. N. da.; SANTOS, J. V. Da introdução ao resumo/abstract: o surgimento de um gênero híbrido nas atas da associação portuguesa de linguística. Revista Estudos Linguísticos, 2015. v.10. pp. 313-336.
SIGNORINI, I. Metapragmáticas da língua em uso: unidades e níveis de análise.
In Inês Signorini. Org. Situar a linguagem. São Paulo: Parábola Editorial. 2008a.
SILVA, P. N. da.; SANTOS, J. V. Da introdução ao resumo/abstract: o surgimento
de um gênero híbrido nas atas da associação portuguesa de linguística. Revista
Estudos Linguísticos, 2015. v.10. pp. 313-336.
SILVERSTEIN, Michael. Metapragmatic discourse and metapragmatic function.
In John A. Lucy. Org. Reflexive language: reported speech and metapragmatics.
Cambridge: University Press., 1993.
SOUSA, Otilia; COSTA PEREIRA, Teresa. (2016). Escrita, leitura e
aprendizagem: um estudo exploratório no ensino superior. Exedra. 213-233.
SWALES, J. M. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
