Written as an essay, published as an article? Hybridization and standardization in academic writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20331

Keywords:

genre hybridization, academic writing, discursive standardization

Abstract

This article examines the marginalization of the essay genre and its veiled presence in scientific publications within the humanities, based on the analysis of 1,365 abstracts from articles published between 2013 and 2016 in Qualis A1 journals in the fields of Linguistics and Literature. Grounded in the hypothesis that the essay genre remains active, albeit frequently concealed under the formal labeling of scientific articles, the study draws on the sociorhetorical approach to academic genres (Swales, 1990) and on scholarship addressing the role of the essay genre in academic publishing (Larrosa, 2003; Pena, 2005; Paviani, 2009; Bertero, 2011). These are articulated with discussions on legitimation and institutionalization processes, particularly from the perspective of New Literacy Studies (Lea & Street, 1998, 2006, 2014) and the notion of metapragmatic function (Silverstein, 1993; Mey, 2001; Signorini, 2008a). The methodology involved identifying textual and discursive patterns, with a focus on lexical selection and rhetorical structure. The results point to a process of hybridization between the article and the essay, particularly in more interpretative fields such as Literature, where reflexive language, the absence of methodological sections, and subjective stances are recurrent. The analysis reveals that, although marginalized by institutional evaluation systems and dominant editorial norms, the essay persists as an epistemic and discursive form. This phenomenon suggests a structural tension between knowledge production practices in the humanities and prevailing regimes of scientific legitimation, highlighting the need to revisit formal criteria for the recognition of academic genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Menegaldo, UFMG

Doutora em Linguística Aplicada e mestra em Linguística, ambos pelo Instituto da Linguagem - IEL, Unicamp. Atualmente, desenvolve uma pesquisa de pós doutorado, na UFMG, sob supervisão da Dra. Andrea Mattos, intitulada "Escrita acadêmica com apoio de IA: agência, autoria e responsabilidade em práticas discursivas de pós-graduação" e atua como professora colaboradora da PUCSP COEGAE. Na área editorial atua como editora associada do periódico RBLA (UFMG) e editora-chefe da revista acadêmica DLL(UNIFESP); atuou como assistente editorial do periódico TLA (Unicamp) até 2014 e como editora associada do DOAJ até 2021. 

References

ADORNO, Theodor. "O ensaio como forma". Em: COHN, Gabriel. Theodor Adorno. São Paulo: Ática, 1986.

ADORNO, Theodor. “ O ensaio como forma ” (pág. 15-45). In: Adorno, W.T, Notas de Literatura I. Tradução Jorge de Almeida, Ed. 34, Coleção espírito crítico, 2003.

ALUÍSIO, S. M.; Oliveira Jr., O. N. A. Detailed schematic structure of research

papers introductions: An application in support-writing tools. Revista de la

Sociedad Espanyola para el Procesamiento del Lenguaje Natural. n.19:141–147.

1996. Disponível em: <http://www.cica.es/sepln96/sepln96.html>.

ANTCONC. Disponível em: <

https://www.laurenceanthony.net/software/antconc/>. Acesso em: 25 out. 2018.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1979/2003.

BERTERO, C. O. O que é um Ensaio Teórico? Réplica a Francis Kanashiro Meneguetti. Revista RAC, 2011. V.15, n.2. pp.338-342.

FELTRIM, V. D.; TEUFEL, S.; NUNES, M. G. V.; ALUÍSIO, S. M. Argumentative Zoning Applied to Critiquing Novices’ Scientific Abstracts. Computing Attitude and Affect in Text: Theory and Applications, 2006. v. 20, p. 233-246.

LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Revista Educação & Realidade. P. 101-115. V.28, n.2, 2003.

LEA, M.; STREET, B. Student writing and faculty feedback in higher education: an

academic literacies approach. In: Studies in Higher Education. v.23, n.2 , 1998.

LEA, M.; STREET, B. The “academic literacies” model: theory and applications. Theory into practice, v. 45, n. 4, p.

368-377, 2006. Disponível em:

<http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/cd/English/22i.pdf> Acesso em: janeiro. 2023.

MEY, J. L. Pragmatics: An Introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers,

2001.

MENEGALDO, Karina. Padrões de resumos de artigos científicos de Linguística e Literatura publicados em revistas brasileiras entre 2013 e 2016. 2024. 1 recurso online (251 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: 20.500.12733/21939. Acesso em: 1 jul. 2025.

PAVIANI, J. O ensaio como gênero textual. V Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais: o ensino em foco – V SIGET. Caxias do Sul, 2009.

SILVA, P. N. da.; SANTOS, J. V. Da introdução ao resumo/abstract: o surgimento de um gênero híbrido nas atas da associação portuguesa de linguística. Revista Estudos Linguísticos, 2015. v.10. pp. 313-336.

SIGNORINI, I. Metapragmáticas da língua em uso: unidades e níveis de análise.

In Inês Signorini. Org. Situar a linguagem. São Paulo: Parábola Editorial. 2008a.

SILVA, P. N. da.; SANTOS, J. V. Da introdução ao resumo/abstract: o surgimento

de um gênero híbrido nas atas da associação portuguesa de linguística. Revista

Estudos Linguísticos, 2015. v.10. pp. 313-336.

SILVERSTEIN, Michael. Metapragmatic discourse and metapragmatic function.

In John A. Lucy. Org. Reflexive language: reported speech and metapragmatics.

Cambridge: University Press., 1993.

SOUSA, Otilia; COSTA PEREIRA, Teresa. (2016). Escrita, leitura e

aprendizagem: um estudo exploratório no ensino superior. Exedra. 213-233.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2025-12-13

How to Cite

Menegaldo, K. (2025). Written as an essay, published as an article? Hybridization and standardization in academic writing. Raído, 19(48), 173–194. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20331