Financial education at school: talking about youth, consumerism and life project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.12615

Keywords:

Financial education. School. Consumerism. Life project.

Abstract

This article reports results of a research that aimed to critically analyze the approach to Personal Financial Management presented by the book collection “Financial Education in Schools - High School”, made available by the Ministry of Education for Brazilian schools. The research, of bibliographic nature, has theoretical support in the sociology of Bauman and in the conceptions of project and communication postulated by Machado, Skovsmose and Penteado. We present a systematization of the empirical material selected and the approach of the categories cost, receipt, planning, savings and credit. We emphasize the themes that cross the content of the material, consumerism and life projects, highlighting the importance of them for thinking about a society where there is room for everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio Henrique Silva Piaia, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Acadêmico do Curso de Matemática da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI/FW.

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Doutora em Educação Científica e Tecnológica  e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW).

References

Aquino, C. D. (2001). Educação financeira: 20 dicas para ajudar você a educar seu filho ( 2a ed.). São Paulo: Me Poupe.

Bartho, V. D. de O. R. & Mota, N. A. (2020).Aspectos da concepção de educação matemática crítica em material didático de educação financeira. Perspectivas da Educação Matemática, 13(31), 01-18. Doi: 10.46312/pem.v13i31.7830

Bauman, Z. (2008). Vida para o consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

CONEF (2013a), Comitê Nacional de Educação Financeira Educação financeira nas escolas: ensino médio: livro do aluno. Brasília: CONEF. Recuperado de https://www.institutoclaro.org.br/wpcontent/uploads/legado/fckeditor/file/aluno_ bloco01_2014.pdf

CONEF (2013b), Comitê Nacional de Educação Financeira Educação financeira nas escolas: ensino médio: livro do aluno. Brasília: CONEF. Recuperado de https://www.institutoclaro.org.br/wpcontent/uploads/legado/fckeditor/file/aluno_ bloco02_2014.pdf

CONEF (2013b), Comitê Nacional de Educação Financeira Educação financeira nas escolas: ensino médio: livro do aluno. Brasília: CONEF. Recuperado de https://www.institutoclaro.org.br/wpcontent/uploads/legado/fckeditor/file/aluno_ bloco03_2014.pdf

Machado, N. J. (2000). Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras.

Skovsmose, O. & Penteado, M. G. (2008). Trabalho com projetos na educação matemática. Recuperado de http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/ ix_enem/Html/comunicacaoCientifica.html

Published

2020-12-10

How to Cite

Piaia, J. H. S., & Bernardi, L. T. M. dos S. (2020). Financial education at school: talking about youth, consumerism and life project. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(4), 134–153. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.12615

Issue

Section

Scientific Initiation