Project-based learning and diffusion of innovations: a study with high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.7304

Keywords:

Diffusion of Innovations. Interdisciplinary Projects. GeoGebra

Abstract

This article presents a qualitative research involving three classes of high school students from a brazilian public school. On the development of an interdisciplinary project of Mathematics and Portuguese Language, analyzed under the theoretical framework of the Theory of the Diffusion of Innovations. We intend to discuss the possible contributions of an approach through projects of apparently  distant  curricular  themes,  such  as  trigonometric  functions  and  the  literary  aesthetic  of Romanticism, highlighting the  use  of the  application for  GeoGebra  smartphones.  In  this  case, the connection between these two disciplines was established through music. Technological mediation took place through access to music, videos, poems and, above all, by the exploitation of GeoGebra's algebraic and  geometric  resources. At the end  of the project, we consider the  positive experience, both in the attitudinal aspects, as the mobilization of interest and motivation of the students, as well as in the cognitive aspects, expressed by the quality of the final products of their researches presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cassio Cristiano Giordano, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP, Departamento de Ciências Exatas da PUC-SP, ligado ao grupo de pesquisa PEA-MAT.

Mestrado Acadêmico em Educação Matemática pela PUC-SP.

Especializações em Educação pela UNICAMP-SP, UFF-RJ, UNIMES-SP e PUC-SP.

Licenciatura Plena em Matemática pela UNIB-SP.

Bacharelado em Psicologia pela Universidade Metodista-SP.

Douglas Borreio Maciel dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutorando em Educação Matemática pela PUC-SP, Departamento de Ciências Exatas da PUC-SP

Eliana Calixto Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutoranda em Educação Matemática pela PUC-SP, Departamento de Ciências Exatas da PUC-SP

Jailma Ferreira Guimarães, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutoranda em Educação Matemática pela PUC-SP, Departamento de Ciências Exatas da PUC-SP

References

Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira. (2014). Geogebra: na produção do conhecimento matemático. São Paulo: Iglu.

Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira. (2017). Model of Innovation: Process of Integrating Technology in Mathematics Education. Acta Scientiae, 18 (3), 1 - 12.

Brasil. (2000). Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais (Ensino Médio). Brasília: Ministério da Educação e Cultura.

Bulegon, Ana Marli & Trevisan, Maria do Carmo Barbosa. (2016). O uso do GeoGebra, Funções Trigonométricas e sons musicais como recursos motivacionais para o ensino de Acústica no ensino médio. Anais da 6ª LACLO - Conferência Latino Americana de Objetos de Aprendizagem.

Christe, Ian. (2010). Heavy Metal: a história completa. Tradução de Milena Durante e Augusto Zantoz. São Paulo: Ed. Arx.

Creswell, John. W. (2010) Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.

Faria, Elisabeth Cristina de. (2012). Do ensino presencial ao ensino à distância: a inovação na prática pedagógica de professores de Matemática. Tese de Doutorado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Faria, Elisabeth Cristina & Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira. (2011). A Difusão de Inovação em um curso de Licenciatura em Matemática na modalidade a distância. Anais do 10º Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sudeste. UFRJ.

Fazenda, Ivani. (2008). O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez Editora.

Fux, Jacques. (2013). Literatura e matemática: Jorge Luis Borges, Georges Perec e o Oulipo. Petrópolis: KBR Editora.

Giacomini Filho, G.; Goulart, E. E. & Caprino, M. P. (2008). Difusão de inovações: apreciação crítica dos estudos de Rogers. Revista Famecos, 14 (33), 41- 45.

Machado, Nilson José. (1993). Matemática e Língua Materna. São Paulo: Editora Cortez.

Machado, Nilson José. (2004). Educação: projetos e valores. 5. ed. São Paulo: Escrituras.

Porciúncula, Mauren & Samá, Suzi. (2015). Projetos de aprendizagem: uma proposta pedagógica para a sala de aula de estatística. In. Samá, Suzi. & Porciúncula, Mauren (orgs.): Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. Curitiba: CRV.

Reginatto, Junior J. & Menoncini, Julia. (2016). Série de Fourier e Aplicação. Recuperado de https://docplayer.com.br/14991856-Serie-de-fourier-e-aplicacao.html

Rogers, Everett Mitchell. (2003). Diffusion of Innovations. 5th ed. New York: Free Press.

São Paulo. (2010). Proposta curricular do Estado de São Paulo: Língua Portuguesa. São Paulo: SE/CENP.

São Paulo. (2012). Currículo do estado de São Paulo: Códigos, Linguagens e suas tecnologias: ensino fundamental ciclo II e ensino médio. São Paulo: SE/CENP.

São Paulo. (2014). Proposta curricular: caderno do aluno – ensino médio: matemática. São Paulo: IMESP.

Rezende, Wanderley Moura; Pesco, Dirce Uesu; Bortolossi, Humberto José. (2012). Explorando aspectos dinâmicos no ensino de funções reais com recursos do GeoGebra. Revista do Instituto

GeoGebra Internacional de São Paulo, 1 (1), 74-89.

Severino, Antônio Joaquim (2007). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez.

Soares, Magda. (2003). Letramento e escolarização. In: Ribeiro, Vera Masagão (org.): Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 89 - 113.

Tomaz, Vanessa Sena; David, Maria Manuela Martins Soares. (2012). Interdisciplinaridade e aprendizagem da matemática em sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica.

Published

2020-09-30

How to Cite

Giordano, C. C., Santos, D. B. M. dos, Santos, E. C., & Guimarães, J. F. (2020). Project-based learning and diffusion of innovations: a study with high school students. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(3), 03–24. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.7304

Issue

Section

Article