Statistics and probability activities in a Mathematics book from the perspective of Bloom's Taxionomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17364

Keywords:

Probability, Statistic, Elementary school

Abstract

This paper aims to identify the dimensions of the cognitive process contemplated in the activities present in a 5th grade textbook, in relation to the thematic unit probability and statistics, to disclose the potential for the cognitive development of students. The analyzes were based on Bloom's Taxonomy and on the dimensions of the cognitive process structured in this theory. The research is bibliographical and follows a qualitative approach. In this study, it was evident that less complex dimensions of the cognitive process were prioritized and that other dimensions needed greater support for better use. In view of what was evidenced, it is important to emphasize the role of the teacher who teaches Mathematics in recognizing the dimensions of the cognitive process that each question can develop and fill the gaps that can become obstacles to the students' cognitive development.

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Author Biographies

Maria Cristina Otto, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora em instituição filantrópica de Educação Infantil.

Fátima Aparecida Queiroz Dionizio, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Especialista em Educação Matemática (2009-2011), licenciada em Matemática pela UENP (2005-2008) e em Pedagogia pela UEPG (2009-2012). Atuou como professora na Educação Básica e atualmente é professora no Curso de Pedagogia da UEPG. Leciona, pesquisa e realiza atividades de extensão na área da Educação, com ênfase em Educação Matemática. É integrante da equipe editorial da Revista Olhar de Professor. Orienta acadêmicos para realização de pesquisas de Iniciação Científica e trabalhos de conclusão de curso. Dedica-se aos estudos sobre ensino, operações cognitivas e aprendizagem da matemática no período da infância, aprendizagem da docência, formação de professores e registros de representações semióticas. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática na Infância e pesquisadora no Grupo de Estudo e Pesquisa em Aprendizagem da Matemática - GEPAM/UEPG.

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Published

2023-12-21

How to Cite

Otto, M. C., & Queiroz Dionizio, F. A. (2023). Statistics and probability activities in a Mathematics book from the perspective of Bloom’s Taxionomy. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(4), 23–45. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17364

Issue

Section

Article