WEB 2.0 tools and the teaching of educational media in Mathematics teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18705

Keywords:

Educational Media, Mathematics Teaching., Teacher Training

Abstract

In this text, we aim to present the contributions of Web 2.0 tools and active learning methodologies in the study of Educational Media for Mathematics Teaching, highlighting their significance for teacher education. We begin with the question: What are the contributions of using Web 2.0 tools in the training of mathematics teachers? We conducted an action research in Mathematics teacher training classes at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Norte. This methodology involved cycles of planning, action, observation moments, and analysis of the practices developed, making adjustments to the improvements needed throughout the process. Considering the continuous evolution of technologies, especially those connected to the internet, it becomes impractical to consider teacher training disconnected from this reality. Therefore, we need to reflect on the impact of information and communication technologies in the context of educational change and innovation. Through the use of Web 2.0 tools, we can personalize and contextualize the learning process, selecting activities that can be recombined and remixed according to the individual needs of each student, thus generating significant impacts on the training of mathematics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vivianne Souza de Oliveira Nascimento, IFRN

IFRN

References

Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32 (1), 25-40. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

Carvalho, A. A. A. (Ed.). (2008). Manual de ferramentas da Web 2.0 professores. Lisboa: Direção-geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular do Ministério da Educação.

Conole, G., & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of Web 2.0 tools in Higher Education. https://www.researchgate.net/publication/241641006.pdf.

Coutinho, C. P., Bottentuit Junior, J. B. (2007). Blog e Wiki: Os futuros professores e as ferramentas da Web 2.0. Universidade do Minho.

Dewey, J. (2010). Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes.

Hernández, F. (1998). Transgressão e mudança na educação: Os projetos de trabalho. Porto Alegre, RS: Artmed.

Instituto Federal do Rio Grande do Norte. (2018). Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática. Natal: IFRN.

Libâneo, J. C., et al. (2022). Metodologias ativas: a que servem, a quem servem? Didática e formação de professores: embates com as políticas curriculares neoliberais [E-book]. Goiânia: Cegraf UFG.

Medeiros, D. R., Go i, M. E. J. (2018). Metodologia de resolução de problemas: Uma revisão de literatura. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, 4 (11), 309-328.

Minayo, M. C. de S. (2014). O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde (14ª ed.). São Paulo: Hucitec.

NMC Horizon Report Preview 2018: Higher Education. https://library.educause.edu/media/files/library/2018/4/previewhr2018.pdf.

NMC Horizon Project. (2018). Perspectivas tecnológicas para o ensino fundamental e médio brasileiro de 2012 a 2017: Uma análise regional por NMC Horizon Project. Austin, TX: The New Media Consortium Estados Unidos.

Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educação, Sociedade & Culturas, 28, 139-148.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2019). Resultados do TALIS 2018: Professores e líderes escolares como aprendizes ao longo da vida. Publicação da OCDE. https://doi.org/10.1787/1d0bc-pt

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2020). Visão geral da educação 2020: Indicadores da OCDE. OCDE. https://doi.org/10.1787/690-pt

Saviani, D. (1991). Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.

Schunk, D. H., Zimmerman, B. J. (2008). Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications. New York, NY: Routledge.

Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. London: Heineman Educational.

Thiollent, M. (1992). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.

Published

2025-01-26

How to Cite

Nascimento, V. S. de O. (2025). WEB 2.0 tools and the teaching of educational media in Mathematics teacher education. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025005. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18705

Issue

Section

Pedagogical Experiences