Importance of orogram for integrating at university into the field - PROIN for undergraduates in Zootechnics of the State University of Montes Claros
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.13001Keywords:
Extension, Integration, Zootechnical practicesAbstract
University extension is an educational, cultural and scientific process, which articulates teaching and research in an inseparable way, enabling a transforming relationship in the acquisition of important skills in future professional practice. In this context, the objective of this work was to carry out an analysis on the activities of the Integration Program From the University Campo - PROIN, from the State University of Montes Claros, Janaúba Campus, located in the North of Minas Gerais, regarding the visits made by Zootechnics in a strategic way aiming to integrate the university to the rural reality, allowing the technical improvement about the practical activities of the graduation. PROIN activities and visits were carried out in several municipalities in Minas Gerais from 2005 to 2019, with the participation of academics from the 6th, 7th, 8th and 9th periods of Animal Science who visited dairy farms, stud farms, farms, feed factories, in addition to other enterprises that are directly related to the professional performance of the zootechnician. The visits had the purpose of the students' interaction with the reality of the field, so that they had the opportunity to exchange knowledge and knowledge about rural activities. It is concluded that the activities of the Integration Program of the University Ao Campo is of great importance for the formation of students in the future professional life, allowing them to interactively experience the field practices. For producers, visits are important due to the exchange of knowledge.Downloads
References
ARANTES, Á. R., & DESLANDES, M. S. A extensão universitária como meio de transformação social e profissional. Sinapse Múltipla, v. 6, n. 2, pag. 179-183. 2017.
BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Secretaria dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça. Brasília-DF, 2007.
CARNEIRO, J. A.; COSTA, F. M. DA; LIMA, C. C.; OTAVIANO, M. R.; FRÓES, G. J. Unimontes solidária: interação comunitária e prática médica com a extensão. Revista Brasileira de Educação Médica. v. 10, n. 1, 2011.
CORRÊA, É. J. Política Nacional de Extensão. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte- MG. 2007.
KLEIN, R., SCHEIDEMANTEL, S. E., & TEIXEIRA, L. I. A importância da extensão universitária: o Projeto Construir. In II Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Anais... Belo Horizonte. 2004.
NOGUEIRA, M. D. P. Manual sobre a extensão universitária para o aluno da UFMG. Belo Horizonte: UFMG; pag. 126, 2005.
OLIVEIRA, E. R.; MONÇÃO, F. P.; RAMOS, M. B. M.; GABRIEL, A. M. A.; FARIAS, M. F. L.; MOURA, L. V. Práticas extensionistas no desenvolvimento sustentável da comunidade quilombolade dourados, mato grosso do sul. Em Extensão, v. 11, n. 2, p. 82-95, 2012.
OLIVEIRA, E. R.; MUNIZ, E. B.; GABRIEL, A. M. A.; MONÇÃO, F. P.; GANDRA, J. R.; GANDRA, E. R. S.; PEREIRA, T. L.; SILVA, M. S. J.; GOUVEA, W. S.; CARMO, A. A.; PEDRINI, C. A.; BECKER, R. A. S. Produção de feno orgânico como estratégia de suplementação volumosa para ruminantes produzidos nas comunidades rurais de mato grosso do sul. Revista online de Extensão e Cultura Realização, v..4, n.8, p-87-97, 2017.
SILVA, A. L. D. B., SOUSA, S. C. D., CHAVES, A. C. F., SOUSA, S. G. D. C., ROCHA FILHO, D. R. D. Importância da extensão universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagem UFPE on line, 2019.
SILVA, J. T.; DE SOUZA, C. F.; DE SOUZA. B. M. S.; DA SILVA W. G; DE GABRIEL, A. M. A.; DE OLIVEIRA, E. R.; DURÃES, H. F. (2020). Utilização da Apicultura como fonte de renda para pequenos produtores. Realização, v. 7, n. 13, 121-130. 2020
VELLOSO, T. R. & ALMEIDA, A. S. DE. TRAJETÓRIA DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA UFRB: DA CONCEPÇÃO ÀS PRINCIPAIS POLÍTICAS ACADÊMICAS. Extensão Universitária na UFRB, 2º edição, v. 2, pag. 17-23, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Paula Barbosa, Hellén Felicidade Durães, Vicente Ribeiro Rocha Júnior, Janaina Tayna Silva, Flávio Pinto Monção, Gabriela Duarte Oliveira Leite, Thamiris Wolff Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.