Recontextualization of the teacher’s formation in the learning of mathematic students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i2.17095

Keywords:

Teacher training. Professional development. Learning. Mathematics.

Abstract

Continuing education is an essential part of teaching practice because the movements and advances in society change the ways of living, coexisting and acting, making it necessary for the teacher's practice to be congruent with the changes resulting from these movements. This article aims at self-regulating the training of teachers who teach mathematics based on students' learning, through teachers' reflection-action. Teachers who participated in the training studied, planned and applied the knowledge learned in the training with their students, and then discussed in the group how to self-regulate their training. The quantitative methodology was based on the analysis of pre- and post-tests that included numbers and algebra as thematic units applied to the students of the teachers in training. The analyses show that the students had better results in the post-test, allowing the teachers to reflect on the relationship between participation in the training, as well as openness to new ways of teaching, with the students' learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Lucia Felicetti, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Pòs-doutorado em Educação na Universidade de Maryland - College Park

Luciana Backes, unilasalle

Possui graduação em Pedagogia Habilitação Magistério e Séries Iniciais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1996), especialização em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011) e Sciences de l'Education pela Université Lumière Lyon 2 (2011). Bolsa de Estágio Pós-Doutoral no Exterior CAPES, na l'Université Paris Descartes Paris V - Sorbonne (2013-2014). Professora titular da Universidade La Salle - Canoas, Programa de Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Digital, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de ensino e de aprendizagem, construção do conhecimento, formação do educador, práticas pedagógicas, educação on-line, educação híbrida, ambiente virtual de aprendizagem, metaverso, Espaço de Convivência Digital Virtual - ECODI, hibridismo dos espaços, hibridismo tecnológico digital, hibridismo das linguagens, hibridismo das modalidades, cultura emergente, gamificação e literaturalização das ciências. Líder do Grupo de Pesquisa Convivência e Tecnologia Digital na Contemporaneidade COTEDIC UNILASALLE/CNPq. Pesquisadora visitante ao Laboratoire Sciences, Société, Historicité, Education, Pratiques (S2HEP) Université Claude Bernard Lyon 1

References

Alves, N. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP&A, 2008. p. 15-38.

Backes, L. A configuração do espaço de convivência digital virtual: a cultura emergente no processo de formação do educador. 2011. 362 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2011. Disponível em: <http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3878>. Acesso em 09 de março de 2023.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 06 dez. 2022.

Cornish, L. The challenge of developing reflective practitioners. In.: Morosini, Marília C.; Engers, M. E. A.; Felicetti, V. L. (Orgs.). Higher education and learning. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015, p.238-249.

Felicetti, V. L. Teacher education: from education to teacher substance and practice. Research in Higher Education Journal, Ponte Vedra Beach, v. 13, p. 1-8, 2011. Disponível em: <http://www.aabri.com/rhej.html>. Acesso em 10 de mar. de 2023.

Fontana, R.; Cruz, M. N. Psicologia e trabalho pedagógico. São

Paulo: Atual, 1997. (Coleção formação de educador)

Hugon, S. Soudain: la technique. Les cahiers européens de l’imaginaire: technomagie, v. 3, p. 62-69, 2011.

Maturana H. R.; Rezepka, S.N. Formação humana e capacitação. Petrópolis: Vozes; 2008.

Muniz, C. Alberto; Santana, E. R. S.; Magina, S. M. P.; Freitas, S. B. L. (2014). Jogos na aprendizagem do SND. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB.

Pérez Gómez, A. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: ARTMED. Editora, 2001.

Pinho, D. S., Garcia, N. M. Pesquisa em Educação Matemática: implicações e tendências. IN.: Gautério, E. G. [Org.]. Formação continuada de Matemática: pressupostos teóricos, metodológicos e práticas de ensino. Rio Grande: Ed. da FURG, 2014, p.59-72.

Santos, B. S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: ‘um discurso sobre as ciências’ revisado. São Paulo: Cortez, 2004.

Silva, G. B. (2021). O ensino e a aprendizagem da matemática e a teoria dos campos conceituais na formação continuada de professores. [Tese de Doutoramento, Universidade La Salle]. http://svr-net20.unilasalle.edu.br/handle/11690/1594

Silva, G. B.; Felicetti, V. L. Formação docente e teoria dos campos conceituais [recurso eletrônico]: impacto na aprendizagem discente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2021. 210 p. – (Coleção Educação nas Ciências).

Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002

Vergnaud, G. (2014). A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. (Tradução M. L. F. Moro, Trad.); (M. T. C. Soares, Rev.). Ed. rev. Curitiba: Ed. da UFPR

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Felicetti, V. L., & Backes, L. (2023). Recontextualization of the teacher’s formation in the learning of mathematic students. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(2), 71–96. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i2.17095

Issue

Section

Article