The Geometry of the architectural heritage of Parintins: looks at Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10130

Keywords:

Architectural Heritage. Geometric strokes. Geometry teaching.

Abstract

This article presents the results of a research carried out within the scope of the Scientific Initiation Support Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA), with support from the Research Support Foundation of the State of Amazonas (FAPEAM). The objective of the research is to highlight relationships that can be established from the identification of the properties of the mathematical objects identifiable in the buildings that make up the architectural heritage of the city of Parintins-AM. The research is qualitative and built data through direct, systematic observation, and photographic records. The analysis took place through a triangulation of the results obtained, which indicate that the geometric features identified in the architectural heritage of Parintins have the potential to constitute a pedagogical path that contextualizes the teaching of geometry and values the history of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ezequiel Correa Tavares, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Graduando em Matemática pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Lucélida de Fátima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas - UFPA. Mestra em Educação em Ciências - UEA. Mestra em Estudos Amazônicos - UNAL. Licenciada em Matemática - UFAM. Docente do Colegiado de Matemática da Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

Albuquerque, M. (2017). Museu Nacional Etrusco de Villa Giulia. Belo Horizonte, Janeiro de 2017. Disponível em:

https://historiaartearquitetura.wordpress.com/2017/01/12/museu-nacional-etruscode-villa-giulia/. Recuperado em: 08/05/2019.

Amorim, A. L. (2017). A documentação arquitetônica como uma atividade multi, inter e transdisciplinar. Ponto de Acesso, v.11, n.1, pp. 61-84.

Barison, M. B. (2005). Definições e figuras relativas ao estudo de Arcos em Desenho Geométrico – Resumo. Geométrica, v.1, n.8, pp. 1-4. Recuperado em: www.mat.uel.br/geometrica.

Borralho, A., Fialho, I., & Cid, M. (2015). A Triangulação Sustentada de Dados como Condição Fundamental para a Investigação Qualitativa. Revista Lusófona de Educação, v. 29, pp. 53-69.

Costa, L. F. M. da., Souza, E. G. de & Lucena, I. C. R. de. Complexidade e pesquisa qualitativa: questões de método. Perspectivas da Educação Matemática – PEM, v. 8, número temático – 2015, pp. 727-748.

Creswell, J. W. (2010). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto alegre: Artmed.

Derenji, J. S. (1998). Arquitetura Nordestina: a presença italiana no início do século XX. Manaus: Edições do Governo do Estado do Amazonas.

Fabris, A. (1993). Arquitetura eclética no Brasil: o cenário da modernização. Anais Do Museu Paulista: História e Cultura Material, v.1, n. 1, pp. 131-143. Recuperado em: https://doi.org/10.1590/S0101-47141993000100011.

Furlanetto, E. C. (2014). Interdisciplinaridade: uma epistemologia de fronteiras. In: BERKENBROCK-ROSITO, M. M., HAAS, C. M. (orgs). Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade: políticas e práticas de formação de professores. Rio de Janeiro: Wak. p. 57-74.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.

Gil, R. S. A. (2011). Ensino de Matemática e o Patrimônio histórico-cultural: possibilidades interdisciplinares para a Amazônia. Anais do 13º Congresso Internacional de Educação Matemática - XIII - CIAEM-IACME. Recife.

Iezzi, G. (1993). Fundamentos da Matemática Elementar: Trigonometria. São Paulo: Atual.

Dicionário da Língua Portuguesa. (2019). Porto: Porto Editora. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/flecha. Recuperado em 03/04/2019.

Loizos, P. (2012). Vídeo, filme e fotografia como documento de pesquisa. In: BAUER, M. W., & GASKEL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático pp. 137-155. Petrópolis, RJ: Vozes.

Madalena, M. S. (2007). A matemática da arquitetura ideal. Recuperado em: http://www.exatas.ufpr.br/portal/docs_degraf/artigos_graphica/a%20matematica%20d a%20arquitetura%20ideal.pdf.

Mendes, I. A., & Gil, R. S. A. (2017). Patrimônio histórico e arquitetônico no ensino de matemática: experiências didáticas na formação de professores de matemática. Belém: SBHMat.

Moreira, M. A. (2002). Pesquisa em educação em ciências: métodos qualitativos. Programa Internacional de Doctorado en Enseñanza de las Ciencias. Universidad de Burgos, Espanha; Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Texto de Apoio n° 14. Actas del PIDEC, v. 4, pp. 25-55.

Santos, A. P. M., & Barbosa, T. R. (2018). O patrimônio histórico do núcleo central de Parintins-AM: mudanças e permanências. Recuperado em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/816.

Published

2020-06-30

How to Cite

Tavares, E. C., & Costa, L. de F. M. da. (2020). The Geometry of the architectural heritage of Parintins: looks at Geometry. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(2), 184–207. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.10130

Issue

Section

Scientific Initiation

Most read articles by the same author(s)