Formação continuada para gestores da educação básica: um estudo em Naviraí-MS

Authors

  • Evally Solaine de Souza Rodrigues Universidade Federal da Grande Dourados
  • Maria das Graças Fernandes de Amorim dos Reis
  • Maria Alice de Miranda Aranda

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v5i9.5807

Keywords:

School management. Continuing Education. Educational Policies.

Abstract

The political and economic transformations that permeated the twentieth century made knowledge as a productive force, consequently the demands on the school as well as its management have multiplied. Thus, this research of qualitative approach consists in relating the policies of continuous training of managers of Basic Education with the attendance to the demands of school everyday. For the elaboration of this one, we resorted to bibliographical research, documentary and semi-structured interviews with three school managers and an educational manager from a municipality in the south of the state of Mato Grosso do Sul. In the end, it was verified that there are impasses between the effectiveness of the policies of continuous training of managers and the attendance of the demand of the scholastic quotidian.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evally Solaine de Souza Rodrigues, Universidade Federal da Grande Dourados

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e mestranda em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados, sob orientação da profa. Dra. Maria Alice de Miranda Aranda.

Maria das Graças Fernandes de Amorim dos Reis

Professora no Curso de Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos.

Maria Alice de Miranda Aranda

Doutora em Educação.  Docente da Graduação e Pós-Graduação. Coordenadora dos seguintes Projetos de Pesquisa em andamento “A gestão do processo alfabetizador com enfoque na política educacional: do nacional ao local (COPQ/PROPP/UFGD) e Política, gestão e avaliação da educação básica: o processo alfabetizador da criança em foco (Chamada FUNDECT/CAPES N° 11/2015 - EDUCA-MS - CIÊNCIA E EDUCAÇÃO BÁSICA)”. E-mail: mariaaranda@ufgd.edu.br

Published

2017-08-26

How to Cite

Rodrigues, E. S. de S., Reis, M. das G. F. de A. dos, & Aranda, M. A. de M. (2017). Formação continuada para gestores da educação básica: um estudo em Naviraí-MS. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 5(9), 22–38. https://doi.org/10.30612/hre.v5i9.5807

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo