The policy of training teachers of elementary school to meet the students of Special Education

Authors

  • Maria Helena Michels Universidade Federal de Santa Catarina
  • Márcia de Souza Lehmkuhl Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Educational policy. Special Education. Teacher training. Elementary school.

Abstract

Aiming at analyzing the elementary school teacher training policy that serves students considered disabled, investigated propositions of initial and continuing teacher education in Brazil and specifically in the state of Santa Catarina, from 2005 to 2009. For both developed document analysis seeking to understand this educational perspective in national and state propositions aimed at teacher training. Regarding the state of Santa Catarina analyze, among other documents, 52 proposals for certificate courses by the Santa Catarina Foundation of Special Education for the regular school system. We seek the foundations of historical materialism as support of our research. This examination enabled to identify the prevalence of courses aimed to the dissemination of the principles of inclusive education in a practical perspective, instrumental and technical activities. The propositions of continuing education of teachers in this area do not break with the medicalpedagogic and pedagogical present historically in teaching the subjects of Special Education. Also showed that the proposals analyzed do not break with what has been indicated for the general teachers. This fact strengthens the thesis of desintelectualização, instrumentation, certification and retraining of teachers.

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Author Biographies

Maria Helena Michels, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Centro de Ciências da Educação, da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado em Educação pela PUC/SP

Márcia de Souza Lehmkuhl, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda em Educação:História, Política, Sociedade na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUCSP, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Especialização em Alfabetização pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Funcionária da Fundação Catarinense de Educação Especial- FCEE.

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Published

2016-03-24

How to Cite

MICHELS, M. H.; LEHMKUHL, M. de S. The policy of training teachers of elementary school to meet the students of Special Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 14, p. 60–72, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3786. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR - 1ª Parte: Políticas públicas e formação de professores