Teacher training in Minas Gerais

Teaching ethics in the precepts of the Revista de Ensino in the scenario of 1925–1940

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17131

Keywords:

Teacher education, Catholic ethics in teacher education, History of mining education

Abstract

This study deals with the Revista de Ensino de Minas Gerais as a training strategy teacher from 1925 to 1940. The study problematizes the teaching professional ethics and the mission of the teacher in the publication. The questioning sought to understand the discourses aimed at teachers. The sources included texts of pedagogical content- , opinion articles, and others. Intended to outline precepts for training and the vision of teaching and the teacher. The referential historical and theoretical-conceptual dialectic allowed to articulate the state contexts and with precepts for teacher training in the Revista do Ensino. the texts allow a glimpse of religious elements in the prescriptions for teaching and teaching that allow one to say of a “religious ethics” underlying primary teaching in Minas Gerais: the teacher's office was priesthood.

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Author Biographies

Elizabeth Farias da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Titular em 2018. Pós-Doutorado em Educação nas Universidades: Nacional de Colômbia (UNC), sede em Medellín e Universidade Autônoma do Estado de Morelos (UAEM) em Cuernavaca/México nos semestres de 2016.2 e 2017.1. Pós-Doutorado em Sociologia na Universidade do Québec em Montréal (UQÀM) com bolsa da Capes em 2004/2005. Atualmente aposentada com vínculo de orientação doutoral no Programa de Pós-Graduação de Sociologia Política da UFSC.

Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Professora Titular do Programa de Pós –Graduação em Educação da Linha de História e Historiografia da Educação. Pós-Doutorado em Psiquiatria, Neurologia e Psicologia Médica (USP-Ribeirão Preto). Pós-Doutorado em Educação (UNIUBE). Bolsista Produtividade do CNPq.

Maria Zeneide Carneiro Magalhães de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Professora Adjunta. Linha de Pesquisa Educação, Sociedade e Cultura. Pós-Doutorado em Educação (Universidade Autónoma de Madri - UAM-Espanha). Pós-Doutoranda em Educação (UFU). Professora Adjunta - UFG (aposentada). Líder do Diretório/CNPq Grupo de Pesquisa “Educação, História, Memória, Cultura, em Diferentes Espaços Sociais-EHMCES/PROPE/PPGE/HISTEDBR.

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Published

2022-04-22

How to Cite

SILVA, E. F. da; RIBEIRO, B. de O. L.; ALMEIDA, M. Z. C. M. de. Teacher training in Minas Gerais: Teaching ethics in the precepts of the Revista de Ensino in the scenario of 1925–1940. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 12, n. esp.1, p. e023011, 2022. DOI: 10.30612/eduf.v12in.esp.1.17131. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/17131. Acesso em: 12 may. 2024.