Review

Which high school?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16519

Keywords:

High School, Book, Synthesis

Abstract

Review whether, in this text, the book "High school reforms in: work, politics, quotidian" by Jean Mac Cole Tavares Santos, Maria Nogueira Elione Rosemeire Diogenes and Reis (2012). The critical reading of this work resulted in a synthesis effort that has its materialization in this text. Concerns, objects and prospects of the authors are in constant dialogue throughout the book and the dialogue is exactly the responsibility for coping with issues dear to the issues surrounding the historical Brazilian high school in their interface with public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Ferreira da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

References

ANDRADE, F. A. Prefácio. In: SANTOS, J. M. C. T.; DIÓGENES, E. M. N.; REIS, R. Ensino médio em reformas: Trabalho, políticas, cotidiano. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 7-10.

DIÓGENES, E. M. N. Uma avaliação política e do processo de implementação da reforma do Ensino Médio no Ceará. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2010.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: ARTMED, 1997.

GÓMEZ, A. P. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

GORZ, A. Adeus ao proletariado: Para além do socialismo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

KURZ, R. O colapso da modernização: Da derrocada do socialismo de caserna à crise da economia mundial. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

LAFARGUE, P. O direito à preguiça. São Paulo: Hucitec, 1999.

REIS, R. Encontros e desencontros: A relação dos jovens/alunos do ensino médio com os saberes escolares. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

SANTOS, J. M. C. T. O ensino médio no interior cearense sob os impactos da reforma: Entre o discurso oficial do novo mundo do trabalho e as apropriações/resistências pela escola (1995-2005). 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2007.

SANTOS, J. M. C. T.; DIÓGENES, E. M. N.; REIS, R. Ensino médio em reformas: Trabalho, políticas, cotidiano. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2012.

SAVIANI, D. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (org.). Marxismo e Educação: Debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

VANEIGEM, R. A decadência do trabalho. 1967. (mimeografado).

Published

2021-10-30

How to Cite

SILVA, C. F. da. Review: Which high school?. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.1, p. e021021, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.1.16519. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/16519. Acesso em: 19 may. 2024.