Music and acoustic ecology in the teachers training: meaningful auditory culture and education

Authors

  • Paula Maria Aristides de Oliveira Molinari Universidade Nacional de Rosário - Argentina
  • Marisa Trench de Oliveira Fonterrada Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9052

Keywords:

Teacher training. Education. Music education.

Abstract

The objective of this paper is to present and discuss the role of Music as an essencial field of study in the teacher training process. Its methodological framework makes use of a collaborative view of research and resources that indicate Art-Based Educational Research, A/r/tography and Ethnosony as methods. The development of a meaningful auditory culture involves Acoustic Ecology. Intercultural practice requires an outlook that encompasses at least Sociology and Psychology. Acoustic Ecology, in turn, involves Acoustics, Psychology, Sociology, and Music and, therefore, it was chosen as the path toward an intercultural experience to rediscover a meaningful auditory culture. In higher education contexts outside major urban centers, a rich cultural diversity requires educators to be sensitive and flexible. The present study contributes to shedding a light on the building blocks of a successful educational action, by using knowledge ecology as a qualitative paradigm for training at all levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Regulamento do Prodocência. Portaria 40 - de 03 de abril de 2013. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria40-3abr13-RegulamentoProdocencia.pdf. Acesso em: 25/01/2018.

CAGE, John. Silence: lectures and writings. Wesleyan University Press of New England, Hannover, 1995.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Música e meio ambiente: a ecologia sonora. São Paulo: Irmãos Vitale, 2004.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De Tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2. ed. São Paulo: UNESP; Rio de Janeiro: FUNARTE, 2008.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de sons: práticas criativas em Educação Musical. São Paulo: UNESP Digital, 2015.

MOLINARI, Paula. Etnosonia: em busca do método. In: _______. Música, educação e cultura: tecituras e tessituras no nordeste brasileiro. Campo Limpo Paulista: FACCAMP, 2016. Cap. 07, p. 141-163.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula [orgs]. Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2013, 1,9 MB: epub.

SCHAFER, R. Murray. A afinação do mundo - uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Trad. Marisa T. Fonterrada. 2a. ed. São Paulo: UNESP, 2011a.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. 2a. ed. São Paulo: UNESP, 2011b.

Published

2018-11-20

How to Cite

MOLINARI, Paula Maria Aristides de Oliveira; FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Music and acoustic ecology in the teachers training: meaningful auditory culture and education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 177–184, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9052. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9052. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR