Special Education under an inclusive perspective and specialized education services: from regular schools to universities

Authors

  • Mirlene Ferreira Macedo Damázio Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9049

Keywords:

Special Education. Inclusion. Specialized Education Services.Methodology.

Abstract

This paper aims to discuss Special Education under an inclusive perspective, focusing on the methodology of Specialized Education Services (SES) in regular schools and universities. It is addressing the legality of this service emphasizing the National Policy on Special Education under an inclusive perspective. The project and its research methodology are detailed in this paper, as well as the theoretical reference definition on the human being and its development. The SES is exemplified, underlining twelve important actions that can and should be applied by the SES teacher, during the implementation of this service within a regular school or university. It is to provide clarity on important and notable aspects of this service methodology, leading to the improvement of the work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei n.º 9394/96, de 20 de dezembro de 1996, Brasília.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília: Imprensa Oficial. Promulgada em 5 de outubro de 1988.

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC; SEESP, 2008. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva. Acesso em: 5 out. 2017.

BRASIL. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 5 out. 2017.

BRANDÃO, C. R. O que é educação? São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1979.

DAMÁZIO, M. F. M.; ALVES, C. B. Atendimento educacional especializado do aluno com surdez. São Paulo: Moderna, 2010.

FRANCO, M. A. R. S. A pedagogia da pesquisa ação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 12, 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: Endipe, 2005.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 3. ed. Campinas: Papirus, 1997.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Lisboa: Stória, 2001.

PIMENTA S. G. et al. Pesquisa colaborativa na escola como abordagem facilitadora para o desenvolvimento da profissão de professor. In: MARIN, A. J. (Org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2000.

Published

2018-11-20

How to Cite

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Special Education under an inclusive perspective and specialized education services: from regular schools to universities. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 131–146, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9049. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9049. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR