The OIIIIPe construction process: theorethical and methodological issues

Authors

  • Mônica Pereira dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Mayara Carvalho de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Raquel Batalha de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9039

Keywords:

Inclusion. Interculturalism. Pedagogical innovation.

Abstract

The International Observatory of Inclusion, Interculturalism and Pedagogic Innovation (IOIIPI) seeks to develop research, teaching and extension in a collaborative network, at undergraduate and postgraduate levels, with the purpose of training education professionals who produce critical, transformative educational knowledge and practices which are guided by the principles of inclusion, interculturalism and pedagogical innovation. The discussed concepts refer to a theoretical and practical contribution, from which several relationships need to be recontextualized, aiming to overcome/minimize exclusion and to promote the participation of every individual or group that is in a situation of exclusion (SANTOS, 2013). Several methodologies are used, such as digital ethnography, bibliographic documentary research, and collaborative research. Thus, the work constitutes a challenge, once at the same time that it broadens the communicational possibilities, it presents barriers that make difficult both the access and the participation of some teams. In view of the above, we will present theoretical and methodological questions that permeate the IOIIPI researches, as well as the results arisen from the first data collection instruments developed and applied by the researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKKARI, A.; SANTIAGO, S. A gestão da diversidade cultural no contexto educacional brasileiro. Revista Educação em Questão, Natal, v. 38, n. 24, p. 9-33, maio-ago. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4025/3292. Acesso em: 24 jan. 2018.

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução de Mônica Pereira dos Santos. Produzido pelo Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação – LaPEADE, FE-UFRJ. 3. ed. Rio de Janeiro: Unesco/CSIE, 2011. Disponível em: http://www.lapeade.com.br. Acesso em: 23 jan. 2018.

CÂNDIDO, F. F.; SILVEIRA, S. M. P. Inovação pedagógica: novas formas de relacionamento e atuação na aprendizagem significativa, 2013. Disponível em: http://www.abpprs.com.br/site/inovacao-pedagogica.pdf. Acesso em: 23 jan. 2018.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. 3. ed. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2010.

DESGAGNÉ, S. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e pesquisadores práticos. Tradução de Adir Luiz Ferreira e Margarete Vale Sousa. Revista Educação e Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio-ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4443/3629. Acesso em: 16 jan. 2018.

FIGUEIREDO, N.M.A. Método e metodologia na pesquisa científica. 2. ed. São Caetano do Sul: Yendis, 2007.

FLEURI, R. M. Desafios à educação intercultural no Brasil. Revista Educação, Sociedade e Cultura, n. 16, p. 45-62, 2001. Disponível em: http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC16/16-2.pdf. Acesso em: 23 jan. 2018.

FONSECA, J. J. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

HINE, Christine. Virtual ethnography. London: Sage Publications, 2000.

HORST, H. A.; MILLER, D. The digital and the human: a prospectus for digital anthropology. London: Berg Publications, 2012.

POLIVANOV, B. Etnografia virtual, netnografia ou apenas etnografia? Implicações dos conceitos. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/4621/3243. Acesso em: 16 jan. 2018.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Dialogando sobre Inclusão em Educação: Contando casos (e descasos). Curitiba: CRV, 2013.

SANTOS, Mônica Pereira dos (Org.). Dossiê: “Da inclusão que temos à inclusão que queremos”. Rio de Janeiro: Abrace Um Aluno Escritor, 2016.

Published

2018-11-20

How to Cite

SANTOS, Mônica Pereira dos; OLIVEIRA, Mayara Carvalho de; OLIVEIRA, Raquel Batalha de. The OIIIIPe construction process: theorethical and methodological issues. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 06–17, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9039. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9039. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR