Games and plays in literature memoirs: a construction three study brazilian

Authors

  • Vivian Iwamoto Universidade Federal da Grande Dourados
  • Renato Suttana UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Games and plays. Memorial literature. Graciliano Ramos. Rubem Alves. Manuel Pacheco Jr.

Abstract

This study analyzes three works of literature memoirs of Brazil, namely: “Childhood”, of Graciliano Ramos, "The old man woke boy," Rubem Alves, and "Molech: memories of a 80-year-old," Manuel Pacheco Jr. addresses the aspect of games and gifts play in the description of the early years of the life of each author. To understand the issue, we support you, from a theoretical point of view, the considerations of Caillois (1990), Vygotsky (2007; 2009) and Kishimoto (1993, 2008). As for the understanding of the relationship between literature and memory, we admitted them primarily on Candido (1985) and Bosi (1994), in order to verify how the memory is configured in literary writing. The study of games is organized here around core themes, are realizing that although the authors are from different places and times, the experiences described by they often coincide. This shows that even in different contexts, the games are played or reinvented socially.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R. O velho que acordou menino. São Paulo: Planeta do Brasil, 2005.

ANDRADE, C. D. Sentimento do mundo. São Paulo: Record, 2004.

BARBIERI, Ivo. Graciliano Ramos. In: COUTINHO, Afrânio. (org.) A literatura no Brasil. 3. ed., Rio de Janeiro: José Olympio, 1986. v. 5. (Era modernista.) p. 389-408.

BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Trad. Marcus Vinícius Mazzari. São Paulo: Summus, 1984. (Coleção Novas Buscas em Educação; vol. 17)

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. 3 ed., São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CANDIDO, A. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 7. ed., São Paulo: Nacional, 1985.

CARDOSO, M. R. Literatura e memória: um enfoque para o professor de ensino médio. Disponível em: http://www.letras.puc-rio.br/JaneladeIdeias/biblioteca/B_Literatura_Memoria.pdf Acesso em: 06 fev. 2012.

DUARTE, V. Graciliano Ramos. Brasil Escola. Disponível em:

http://www.brasilescola.com/literatura/graciliano-ramos.htm Acesso em: mar. 2012.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. Tradução: Álvaro Cabral. 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1998.

KISHIMOTO, T. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

KISHIMOTO, T. Jogos tradicionais infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: Vozes, 1993.

MEIRELES, C. Cânticos. 6. ed., São Paulo: Moderna, 1991.

NOGUEIRA JR., A. Rubem Alves. Disponível em:

http://www.releituras.com/rubemalves_bio.asp Projeto Releituras. Acesso em: mar. 2012.

NOGUEIRA JR. Graciliano Ramos. In:Projeto Releituras. Disponível em:

http://www.releituras.com/graciramos_bio.asp Acesso em: mar. 2012.

PACHECO JUNIOR, M. Moleque: memórias de um menino de 80 anos. Campo Grande: Editora Brasília Ltda., 2011.

______. Entrevista concedida a Vivian Iwamoto. Campo Grande, 2012.

RAMOS, G. Infância. 22. ed. Rio de Janeiro: Record, 1986.

RODRIGUES, M. H. Ficção memorialística e estruturação cronológica.

http://sgcd.assis.unesp.br/Home/PosGraduacao/Letras/ColoquioLetras/miltonhermes.pdf Acesso em: 06 fev. 2012.

SANTANA, A. L. Rubem Alves. Disponível em: http://www.infoescola.com/escritores/rubem-alvesInfoEscola Acesso em: mar. 2012.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos superiores. Michael Cole (org.) (et al). Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. A imaginação e a Arte na infância. Trad. Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água, 2009.

Published

2016-05-11

How to Cite

IWAMOTO, Vivian; SUTTANA, Renato. Games and plays in literature memoirs: a construction three study brazilian. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 13, p. 86–100, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5185. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand