The history of public kindergarten first in Paraná: contributions of the proposal Froebel pedagogy for education in childhood
Keywords:
History. Kindergarten. Pedagogical work.Abstract
The purpose of this study is to present the story of the first State of Paraná Childhood Public Garden and the Froebel's pedagogy's contribution to the organization of work with the children. Therefore we based on historical method, because through this it was possible to understand the social, economic and political that crossed this state at the beginning of the Republic in Brazil, as well as rebuild the marks of the creation and organization of this institution process. The documentary analysis allowed us to identify that although this kindergarten was opened amid the Republican discourse pointing to public education as a lever for development progress, several problems of structural and physical order were presented such as the lack of vacancies, inadequate physical space; inadequate teaching materials and lack of coordination between this level and primary schools. Still to opt for froebeliana methodological proposal that valued the role of play in the teacher's work organization and learning of children, contributed to a more humanizing education, especially for recognizing childhood as a period of great discoveries in the child's life and originality of his thoughtDownloads
References
KISHIMOTO, Tizuko M.; PINAZZA, Mônica A. Froebel: uma pedagogia do brincar para a infância. In: FORMOZINHO, Júlia. O. (et al). Pedagogia (s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 37-63.
FROEBEL, Frederick. A educação do homem. Tradução de Maria Helena Câmara Bastos. Passo Fundo: UPF, 2001.
LARA, Ângela M. de B. Apontamentos históricos sobre a educação infantil no Estado do Paraná: 1904-1940. In: SCHELBAUER, Analete Regina; LOMBARDI, José Claudinei; MACHADO, Maria Cristina G. (orgs). Educação em debate: perspectiva, abordagens e historiografia. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 211-239. (Coleção Memória da Educação)
OLIVEIRA. Maria C. Ensino primário e sociedade no Paraná durante a Primeira República.Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.
OLIVEIRA. Zilma M. R. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Docência em Formação).
PARANÁ. Decreto nº 93, de 11 de março de 1901. Dispõe sobre o Regulamento da Instrução Pública do Estado do Paraná de 1901.
______. Coleção Correspondência do Governo, v. 16, AP 1203, 1904. Curitiba: Tipografia Paranaense, 1904.
______. Relatório do Diretor Geral interino da Instrução Pública, Reinaldo Machado ao Secretário da Instrução Pública, Bento José Lamenha Lins. Curitiba: Tipografia Paranaense, 1905b.
______. Ofício da professora Maria de Miranda ao Presidente do Estado, Vicente Machado. Curitiba: Tipografia Paranaense, 1905c.
_______. JornalDiário da Tarde, Curitiba, 3, fev.1906.
_______. Jornal Diário da Tarde, Curitiba, 18, nov.1909.
_______. Relatório de Laurentino de Azambuja, Delegado Fiscal da 1º Circunscrição Escolar ao Sr. Dr. Arthur Pedreira de Cerqueira, Diretor Geral da Instrução Pública, no ano de 1908. Curitiba: Tipografia Paranaense, 1908.
SOUZA, Gisele De. Instrução, o Talher para o Banquete da Civilização: cultura escolar dos jardins de infância e grupos escolares no Paraná, 1900-1929. 2004. 288f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC, São Paulo, 2004.
SOUZA, Rosa M. Espaço da Educação e da civilização: origens dos grupos escolares no Brasil. In: SAVIANI, Demerval (et al). O Legado Educacional do século XIX. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p.33-70. (Coleção Educação Contemporânea)