Use of Information and Communication Technology (ICT) in pupils and students of the PROEJA Federal Institute of Education, Science and Technology Alagoas (IFAL) - campus Marechal Deodoro
Keywords:
Technology of Information and Communication (TIC). Digital inclusion. PROEJA.Abstract
This article presents the results achieved research that aimed to identify how to give access and use of TICs by students from PROEJA do IFAL, campus Marechal Deodoro, in the conception of students of this type of teaching. The research was exploratory having as an instrument the questionnaire. The result showed that access and use of TICs by students from PROEJA in the institution studied is incipient and presents itself far from the pedagogical practices. Fact that makes space to a big debate about the role of the school in the digital inclusion, proposed theme since 2007 after National Programme for Informataion in Education (PROINFO).Downloads
References
BEAUCLAIR, João. Saber aprender e ensinar no século XXI: o permanente desafio de construir a escola ética e cidadã. 2007. Disponível em: http://br.monografias.com/trabalhos906/saber-aprender/saberaprender.shtml Acesso em: 30 out. 2011.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Inclusão digital nas escolas. [2010].
Disponível em: http://www.moodle.ufba.br/file.php/10061/GEAC_ID/artigo_bonilla_mesa_inclusao_digital.pdf Acesso em: 21 nov. 2011.
BOVO, Vanilda Galvão. O uso do computador na Educação de Jovens e
Adultos. Revista. PEC, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 105-112, jul. 2001-jul. 2002. Disponível em:
http://www.bomjesus.br/publicacoes/pdf/revista_PEC/o_uso_do_computador_na.pdf Acesso em: 22 nov. 2011.
BRASIL. Decreto n. 5478 de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das
Instituições Federais de Educação Tecnológica, o programa de integração da educação profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de
Jovens E Adultos - PROEJA. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 25 jun.
______. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes de
Base da Educação. Emenda constitucional n.º 14. Brasília: Senado Federal, 1996. 44 p.
______. MEC/SETEC/PROEJA. Documento Base. Programa Nacional de
Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na
Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Brasília: SETEC/MEC,
CAMPOS, Jaciane de Oliveira Barros. O uso do computador e da internet
por jovens e adultos do Ensino Médio (EJA): um estudo do Colégio Estadual Emília Ferreira de Carvalho – Jataí-Goiás. Jataí: 2009. TCC
(Especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na
Modalidade de Educação de Jovens e Adultos) – Centro Federal de
Educação Tecnológica e a Faculdade de Educação da Universidade Federal
de Goiás, 2009.
FREITAS, Dayse Stefanie de Lima. Informática na escola: Recursos
Possibilidades e Desafios. Disponível em: www.cesuc.br/revista/ed.6/informática na escola.pdf Acesso em: 19 out.
MEDEIROS, Marcus Vinícius Dias de; SOUSA. Beatriz Alves de.
Perspectivas dos alunos do IFPB – Campus João Pessoa – na modalidade
PROEJA, em relação à formação continuada e à inserção no mercado de
trabalho. In: ARAÚJO, Nelma Mirian Chagas de; LIMA, Marileuza
Fernandes Correia de. (Org.). Gestão pública aplicada a instituições
educacionais. João Pessoa: IFPB, 2011. p. 51-70.
RIEGER, Marlise. Mulheres na Educação de Jovens e Adultos:
mobilizações para a reconstrução do percurso de escolarização. Sinop, MG: UNEMA, 2010. (Projeto de Pesquisa apresentado à Banca Examinadora do Departamento de Pedagogia – UNEMA).
SOUSA Beatriz Alves de. Caracterização e perspectivas das bibliotecas:
das Escolas Técnicas Federais quanto às novas tecnologias da informação.
130f. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) - Centro de
Ciências Sociais Aplicada, UFPB, João Pessoa, 1999.