Citizenship, education and Brazilian reality: points for debate and courses of action
Keywords:
Citizenship. Senses. Meanings. Educational policies.Abstract
This survey discusses citizenship in a recurrent perspective by means of a critical-reflective analysis in the light of historical materialism and in four sections. In the first section we discuss the historical backgrounds of citizenship, the constraints and values which dealt with man and his comprehension of reality. In the second section, Citizenship and contradictions: senses and meaning, as a kaleidoscopic dimension we distinguish the structural elements of consolidation of the term citizenship, as well as the contradictions arising from its reflection. Later, in “Educational policy and citizenship” we debate the outlines and reflections on citizenship nowadays. Finally in the forth section, we problematize the challenges and courses of action on the importance of citizenship in education in Brazil and vice versa. The study points out that the sense of a citizenship corresponding to the democratic perspective improves the educational courses of action so that its implementation gives meaning to the constitution of citizens who live and claim the social space as a universalized and humanized conquest even if it is a reality to be built.Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela; RAMOS, Emílio Lucio-Villegas. Estadonação,
educação e cidadanias em transição. In: Revista Portuguesa de
Educação [online]. 2007, vol.20, n.1, pp. 77-98. Disponível em http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/pdf/rpe/v20n1/v20n1a04.pdf Acesso em 25 de Junho de 2012.
BENEVIDES, M.V. Cidadania e Direitos Humanos In: Instituto de Estudos
Avançados da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1998. Disponível
em: http://www.iea.usp.br/textos/benevidescidadaniaedireitoshumanos.pd
Acesso em 25 de Junho de 2012.
FUNARI, P. P. A cidadania entre os romanos. In PINSKY, J.; PINSKY, C.
B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
GADOTTI, M. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 2008. (Coleção questões
da nossa época; v. 24)
GUARINELLO, N. L. Cidades-estado na antiguidade clássica. In PINSKY,
J.; PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo:
Contexto, 2010.
HOONAERT, E. As comunidades cristãs dos primeiros séculos. In
PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São
Paulo: Contexto, 2010.
JACOBI, Pedro Roberto. Estado e educação: o desafio de ampliar a
cidadania. Educ. rev.[online]. 2008, n.31, pp. 113-127. Disponível em
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104406020080
&lang=pt Acesso em 18 de Junho de 2012.
LIMA, P.G. Formação de professores: por uma ressignificação do trabalho
pedagógico na escola. Dourados/MS: Editora da UFGD, 2010a.
LIMA, P.G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. Artur
Nogueira/SP: Amil, 2003.
LIMA, P.G. Universidade e Educação Básica no Brasil: a atualidade de
Paulo Freire. Dourados/MS: Editora da UFGD, 2010b.
LIMA, P.G. Fundamentos teóricos e práticas pedagógicas. Engenheiro.
Coelho/SP: Imprensa Universitária Adventista, 2012.
JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins
Fontes, 1995.
MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro:
Zahar Editores, 1967. Tradução Meton Porto Gadelha.
MARTINS, M. F. Uma “catarsis” no conceito de cidadania: do cidadão
cliente à cidadania com valor ético-político. In Revista de Ética, PucCampinas, Campinas-SP , 2000, pp. 106-118 , julho-dezembro de 200, volume 2, número 2. Disp. em http://www.am.unisal.br/graduacao/ped/pdf/2007/art_conceito_de_cidadania.pdf Acesso em 10 de Janeiro de 2012.
NOGUEIRA, I. S. A violência nas escolas e o desafio da educação para a
cidadania. In VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos. Campinas,
SP: Autores Associados; Araraquara, SP: Programa de Pós-graduacao em
Educação Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da UNESP, 2000.
(Coleção Polemicas do Nosso Tempo; 74).
PINSKY, J. Os profetas sociais e o Deus da cidadania. In PINSKY, J.;
PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto,
SAES, Décio Azevedo M. Cidadania e capitalismo: uma abordagem teórica. In Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo.
Disponível em http://www.iea.usp.br/iea/saescidadania.pdf Acesso em
de Junho de 2012.
SOBRAL, F. A. F. Educação para a competitividade ou para a cidadania
social?. São Paulo Perspec. [online]. 2000, vol.14, n.1, pp. 03-11.
Disponível em http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9797.pdf Acesso em
de Junho de 2012.
VAIDERGORN, J. Liberalismo, cidadania conservadora e educação. In
VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos. Campinas, SP: Autores
Associados; Araraquara, SP: Programa de Pós-graduacao em Educação
Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da UNESP, 2000. (Coleção
Polemicas do Nosso Tempo; 74).
VALDEMARIN, V. T. Educação e política, ou sobre a possibilidade de
efetivar princípios. In VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos.
Campinas, SP: Autores Associados; Araraquara, SP: Programa de Pósgraduacao em Educação Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da
UNESP, 2000. (Coleção Polemicas do Nosso Tempo; 74).
ZERON, C. A cidadania em Florença e Salamanca. In PINSKY, J.;
PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto,