Citizenship, education and Brazilian reality: points for debate and courses of action

Authors

  • Lilian Tatiane Candia de Oliveira
  • Paulo Gomes Lima [UFGD]

Keywords:

Citizenship. Senses. Meanings. Educational policies.

Abstract

This survey discusses citizenship in a recurrent perspective by means of a critical-reflective analysis in the light of historical materialism and in four sections. In the first section we discuss the historical backgrounds of citizenship, the constraints and values which dealt with man and his comprehension of reality. In the second section, Citizenship and contradictions: senses and meaning, as a kaleidoscopic dimension we distinguish the structural elements of consolidation of the term citizenship, as well as the contradictions arising from its reflection. Later, in “Educational policy and citizenship” we debate the outlines and reflections on citizenship nowadays. Finally in the forth section, we problematize the challenges and courses of action on the importance of citizenship in education in Brazil and vice versa. The study points out that the sense of a citizenship corresponding to the democratic perspective improves the educational courses of action so that its implementation gives meaning to the constitution of citizens who live and claim the social space as a universalized and humanized conquest even if it is a reality to be built.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela; RAMOS, Emílio Lucio-Villegas. Estadonação,

educação e cidadanias em transição. In: Revista Portuguesa de

Educação [online]. 2007, vol.20, n.1, pp. 77-98. Disponível em http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/pdf/rpe/v20n1/v20n1a04.pdf Acesso em 25 de Junho de 2012.

BENEVIDES, M.V. Cidadania e Direitos Humanos In: Instituto de Estudos

Avançados da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1998. Disponível

em: http://www.iea.usp.br/textos/benevidescidadaniaedireitoshumanos.pd

Acesso em 25 de Junho de 2012.

FUNARI, P. P. A cidadania entre os romanos. In PINSKY, J.; PINSKY, C.

B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

GADOTTI, M. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 2008. (Coleção questões

da nossa época; v. 24)

GUARINELLO, N. L. Cidades-estado na antiguidade clássica. In PINSKY,

J.; PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo:

Contexto, 2010.

HOONAERT, E. As comunidades cristãs dos primeiros séculos. In

PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São

Paulo: Contexto, 2010.

JACOBI, Pedro Roberto. Estado e educação: o desafio de ampliar a

cidadania. Educ. rev.[online]. 2008, n.31, pp. 113-127. Disponível em

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104406020080

&lang=pt Acesso em 18 de Junho de 2012.

LIMA, P.G. Formação de professores: por uma ressignificação do trabalho

pedagógico na escola. Dourados/MS: Editora da UFGD, 2010a.

LIMA, P.G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. Artur

Nogueira/SP: Amil, 2003.

LIMA, P.G. Universidade e Educação Básica no Brasil: a atualidade de

Paulo Freire. Dourados/MS: Editora da UFGD, 2010b.

LIMA, P.G. Fundamentos teóricos e práticas pedagógicas. Engenheiro.

Coelho/SP: Imprensa Universitária Adventista, 2012.

JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins

Fontes, 1995.

MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro:

Zahar Editores, 1967. Tradução Meton Porto Gadelha.

MARTINS, M. F. Uma “catarsis” no conceito de cidadania: do cidadão

cliente à cidadania com valor ético-político. In Revista de Ética, PucCampinas, Campinas-SP , 2000, pp. 106-118 , julho-dezembro de 200, volume 2, número 2. Disp. em http://www.am.unisal.br/graduacao/ped/pdf/2007/art_conceito_de_cidadania.pdf Acesso em 10 de Janeiro de 2012.

NOGUEIRA, I. S. A violência nas escolas e o desafio da educação para a

cidadania. In VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos. Campinas,

SP: Autores Associados; Araraquara, SP: Programa de Pós-graduacao em

Educação Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da UNESP, 2000.

(Coleção Polemicas do Nosso Tempo; 74).

PINSKY, J. Os profetas sociais e o Deus da cidadania. In PINSKY, J.;

PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto,

SAES, Décio Azevedo M. Cidadania e capitalismo: uma abordagem teórica. In Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo.

Disponível em http://www.iea.usp.br/iea/saescidadania.pdf Acesso em

de Junho de 2012.

SOBRAL, F. A. F. Educação para a competitividade ou para a cidadania

social?. São Paulo Perspec. [online]. 2000, vol.14, n.1, pp. 03-11.

Disponível em http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9797.pdf Acesso em

de Junho de 2012.

VAIDERGORN, J. Liberalismo, cidadania conservadora e educação. In

VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos. Campinas, SP: Autores

Associados; Araraquara, SP: Programa de Pós-graduacao em Educação

Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da UNESP, 2000. (Coleção

Polemicas do Nosso Tempo; 74).

VALDEMARIN, V. T. Educação e política, ou sobre a possibilidade de

efetivar princípios. In VAIDERGORN, J. (org.) O direito a ter direitos.

Campinas, SP: Autores Associados; Araraquara, SP: Programa de Pósgraduacao em Educação Escolar da Faculdade de Ciencias e Letras da

UNESP, 2000. (Coleção Polemicas do Nosso Tempo; 74).

ZERON, C. A cidadania em Florença e Salamanca. In PINSKY, J.;

PINSKY, C. B. (orgs). História da Cidadania. 5. ed. São Paulo: Contexto,

How to Cite

OLIVEIRA, Lilian Tatiane Candia de; LIMA, Paulo Gomes. Citizenship, education and Brazilian reality: points for debate and courses of action. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 6, p. p.116–134, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2166. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand