Waldorf teachers: educate for freedom to overcome determinism

Authors

  • Jonas Bach Junior
  • Tania Stoltz UFPR
  • Marcelo da Veiga Alanus Hochschule

Keywords:

Waldorf Pedagogy, Rudolf Steiner, Education, Freedom.

Abstract

This article presents the result of a empirical research of a doctoral thesis about the Waldorf education, where teachers express what means for them to educate toward freedom. This study employed the techniques of semi structured interview with Waldorf Brazilian teachers. The data gathered from the respondents were recorded, transcribed and interpreted by the researcher using categories of analysis. The results showed a discussion of education toward freedom as overcoming of deteminisms. Freedom for Steiner is an achievement of human individuality, which has a power above the determining forces. The determinism, in the speeches, may be socio-economic, psychological, biological and cultural. To know your own individuality presupposes a quality of self-knowledge, also means self-realization. The speeches are based on a generic humanism and on the question of to be and to have. The Waldorf education is in counter current and cultivates a cultural way of being that is in conflict with society at large. Certain aspects of the debate of Freire could enrich the discussion about Waldorf education, as the issue of human oppression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUENO, Enilda Rodrigues de Almeida. Fenomenologia: a volta às coisas

mesmas. In: Adão, José Peixoto (org.). Interações entre Fenomenologia & Educação. Campinas, SP: Alínea, 2003.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre:

Bookman, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática

educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

________. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP,

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio

de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GIL, Antônio C.. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, Atlas,

MASINI, Elcie F. Salzano. Enfoque fenomenológico de pesquisa em

educação. In: Fazenda, Irani (org.). Metodologia da pesquisa educacional.

São Paulo, Cortez, 1999.

SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, Pilar B.. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 1991.

SCHNEIDER, Peter. Waldorfpädagogik als mitteleuropäische Kulturimpuls. In: Waldorfpädagogik: perspektiven eines wissenschaftlichen Dialoges. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2006c.

STEINER, Rudolf. Menschengeschichte im Lichte der Geistesforschung.

Sechzehn öffentliche Vorträge. Dornach (Schweiz): Verlag der Rudolf

Steiner-Nachlassverwaltung, 1962.

________. A filosofia da liberdade: fundamentos para uma filosofia

moderna: resultados com base na observação pensante, segundo método das ciências naturais. São Paulo: Antroposófica, 2000.

TOMASI, Neusi G. S.. Metodologia da pesquisa em saúde: fundamentos

essenciais. Curitiba, Autora, 1999.

TRIVIÑOS, Augusto N. S.. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a

pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2012-12-27

How to Cite

BACH JUNIOR, Jonas; STOLTZ, Tania; DA VEIGA, Marcelo. Waldorf teachers: educate for freedom to overcome determinism. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 6, p. P.87–102, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1669. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand